RTL 4 scoort weer met Ik hou van Holland
Geschreven door Sebastiaan BoersLinda de Mol wist rond 21.00 uur weer een miljoenenpubliek te bereiken. Maar liefst 2.054.000 mensen keken er naar een nieuwe aflevering van Ik hou van Holland. Vorige week wist Linda ook al ruim twee miljoen mensen te bereiken. In totaal keken er toen 2.008.000 mensen naar haar spelprogramma. Met de huidige kijkcijfers staat Linda opnieuw bovenaan in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 31,0 %.
Voordat Ik hou van Holland van start ging, stond Jandino Asporaat klaar met Playback je gek. In de aflevering van zaterdagavond was zanger en presentator Gerard Joling te gast. Hij kon het niet laten en deed ook een playback act. Hij stond op het podium als Trijntje Oosterhuis met haar Songfestival hit Walk Along.
Dit hilarische televisiemoment werd bekeken door 1.218.000 mensen. Dat zijn er meer dan een week eerder. Vorige week keken er 1.129.000 mensen naar Playback je gek. Met de huidige kijkcijfers staat Jandino op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 18,9 %.
RTL 4 sloot haar zaterdagavond af met Het collectief geheugen. In totaal keken er rond 22.30 uur 1.239.000 mensen naar de nieuwe aflevering met Chantal Janzen als presentatrice. Een week eerder keken er nog 1.120.000 mensen naar dit programma. Met de huidige kijkcijfer staat Chantal op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 20,8 %.
Tegen het succes van RTL 4 kon SBS6 niet op. Rond 20.30 uur keken er 506.000 mensen naar Het beste idee van Nederland. Een week eerder keken er minder mensen, namelijk 566.000. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat dit ideeënprogramma op plek 24 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 7,6 %.
Direct na Het beste idee van Nederland keken er 630.000 mensen naar de Lijfshow. Dit programma weet juist kijkers te winnen. Een week eerder keken er 544.000 mensen naar de Lijfshow. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat de Lijfshow op plek 20 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 10,1 %.
Hart van Nederland en Shownieuws wisten de eer van de zender te redden. Het nieuwsprogramma van SBS6 wist rond 22.30 uur 739.000 mensen te bereiken. Daarna bleven er nog 698.000 mensen wakker voor Shownieuws. Beide programma's staan dan ook de plekken 16 en 17 in de kijkcijfer top 25. SBS6 ziet hiermee twee marktaandelen binnen komen van 13,7 % voor Hart van Nederland en 14,9 % voor Shownieuws.
Naast Ik hou van Holland met 2.054.000 kijkers op de eerste plek bestaat de top drie verder nog uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 2.001.000 kijkers op de tweede plek en uit Studio Sport Eredivisie met 1.537.000 kijkers op de derde plek.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.