Radioreclame eerste helft 2013 ruim 104 miljoen euro
Geschreven door Pieter JongsmaDe netto radioreclamebestedingen zijn in de eerste helft van 2013 goed voor
104.499.000 euro. Er is een voorzichtig herstel te zien met een relatief beter tweede
kwartaal dan het eerste en met een stijging van het aantal adverteerders. Dit blijkt
uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
netto omzet radioreclame
x 1.000 euro
2012 2013
1e kwartaal spot 44.640 43.238
1e kwartaal non-spot 2.735 2.388
2e kwartaal spot 56.131 55.443
2 kwartaal non-spot 3.734 3.430
NB: Er heeft een correctie plaatsgevonden in de omzet van het tweede kwartaal 2012.
Adverteerders
In het eerste half jaar van 2013 is het aantal adverteerders gestegen naar 1.121 ten opzichte
van 1.023 in de zelfde periode een jaar eerder, dit is een stijging van 9%. Adverteerders die in
beide jaren aanwezig waren op radio hebben 10% meer zendtijd afgenomen. (Bron: Nielsen).
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Het is goed te zien dat de omzet zich stabiliseert in het
tweede kwartaal. Het recent gepubliceerde platformonderzoek liet al zien dat onze
radiozenders het goed doen en dat radio mobieler wordt. Dit alles samen met de uitrol van
digitale etherradio via DAB+ (met meer en betere ontvangstmogelijkheden) geeft dit het
medium veel perspectief. Het bereik van radio groeit en daarmee ook de mogelijkheden voor
radioreclame.”.
Het RAB (Radio Advies Bureau) is het kenniscentrum voor iedereen die zich beroepsmatig
bezighoudt met radio als reclamemedium. RAB treedt op als vertegenwoordiger van de
landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations en stimuleert met deze
bundeling van krachten de ontwikkeling van het vakgebied radio. RAB is een van de
opdrachtgevers van het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan
adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.