Tv-programma Het Onbekende verkocht aan het buitenland
Geschreven door Pieter JongsmaHet RTL-programma Het Onbekende is verkocht aan Frankrijk en aan België. Dat heeft RTL vrijdag laten weten. Het programma, dat is ontwikkeld door IDTV in samenwerking met de Creative Unit van RTL, is na de internationale hit ‘De Verraders’, het tweede format van deze succesvolle samenwerking.
Het programma ging in Nederland twee geleden van start en heeft sinds te start een groot aantal vaste kijkers. RTL is erg te vreden over hoe het programma scoort. Qua marktaandeel scoort het programma 27% en 26% in de belangrijkste doelgroep 25-54 jaar. Naar de eerste aflevering keken lineair 794.000 en nog eens 120.000 via een tweede kijkmoment op zondag. Daar komen 243.000 kijkers bij die via uitgesteld kijken voor het spannende format kiezen.
De tweede aflevering laat hetzelfde patroon zien. Naar de première op vrijdag keken 640.000 aantal mensen en via uitgesteld kijken staat de teller nu op 874.000. Ook bij Videoland wordt het programma goed gestreamd en naar herhalingen van beide afleveringen overdag keken ook nog eens 95.000 mensen.
Peter van der Vorst, Directeur Content RTL: “Het ontwikkelen van eigen formats en co-creatie is én blijft voor ons een van de belangrijkste speerpunten. De creatieve samenwerking tussen onze Creative Unit en IDTV is een prachtig voorbeeld hiervan en eentje om trots op te zijn. Na 'De Verraders', gaat nu ook 'Het Onbekende' de landsgrenzen over. We zijn tevreden met wat 'Het Onbekende' in de eerste twee weken laat zien. Het programma wordt in de eerste zeven dagen na de première ook goed uitgesteld gekeken. Daarmee bewijst ook 'Het Onbekende' dat lineaire cijfers alleen niet meer leidend zijn in een markt waarin mensen zelf bepalen wanneer ze kijken.”