Ik hou van Holland duikt onder de 2 miljoen kijkers
Geschreven door Sebastiaan BoersDe vierde aflevering van RTL 4's kijkcijferkanon, Ik hou van Holland, heeft niet de magische twee miljoen kijkers weten te bereiken. In totaal keken er 1.994.000 mensen naar de spelshow van Linda de Mol. Een week eerder zakten de kijkcijfers ook al iets in.
Vorige week zaterdagavond keken er 2.054.000 mensen naar Ik hou van Holland. Maar ongerust hoeft Linda niet te zijn. Met de huidige kijkcijfers staat ze, net als vorige week, bovenaan in de kijkcijfer top 25. RTL 4 ziet een marktaandeel binnen komen van 30,6 %.
Daarvoor was het Jandino Asporaat die de kijker op wist te warmen. Zijn Playback je gek werd iets beter bekeken dan een week eerder. In totaal keken er zaterdagavond 1.173.000 mensen naar Playback je gek. Een week eerder keken er 1.168.000 mensen naar hetzelfde programma. Met de huidige kijkcijfers staat Jandino op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 19,0 %.
RTL 4 sloot haar zaterdagavond af met het Collectief geheugen. De vierde aflevering van dit nieuwe programma, wat gepresenteerd wordt door Chantal Janzen, werd bekeken door 1.037.000 mensen. Een week eerder keken er iets meer mensen, namelijk 1.249.000 mensen. Met de huidige kijkcijfers staat Chantal op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 17,7 %.
SBS6 wist opnieuw geen miljoenenpubliek te bereiken. Het beste idee van Nederland is niet het succes waar SBS6 op gehoopt heeft. In totaal keken er 658.000 mensen naar de nieuwste aflevering. Dat zijn er wel bijna 100.000 kijkers meer dan een week eerder. Met de huidige kijkcijfers staat het ideeënprogramma op plek 19 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 10,1 %.
De Lijfshow, die direct na het beste idee van Nederland geprogrammeerd stond, leverde SBS6 582.000 kijkers op. Dat zijn er iets meer dan een week eerder. Vorige week zaterdagavond keken er 579.000 mensen naar dit programma. Met de huidige kijkcijfer staat de Lijfshow op plek 22 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 9,5 %.
Ook werkdagen weten Hart van Nederland en Shownieuws de eer van de zender te redden. Op zaterdagavond is dit niet meer het geval. In totaal keken er 600.000 mensen naar het nieuwsprogramma van SBS6. Daarna bleven er 491.000 mensen wakker voor Shownieuws. Beide SBS6 programma's staan daarmee op de plekken 20 en 23 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 11,2 % voor Hart van Nederland en 11,0 % voor Shownieuws.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.
Ik hou van Holland met een wolkje Koffietijd