Recensie: Filmster gezocht

Recensie: Filmster gezocht

Woensdagavond kwam SBS6 met een splinternieuwe talentenjacht. Als je dacht dat de talentenjachten op zijn, dan heb je het goed mis. Filmster gezocht is dé nieuwste talentenjacht van Nederland. Maar zit Nederland hier ook op te wachten?

Deze vraag is lastig te beantwoorden. Want Filmster gezocht is in alle opzichten een unieke talentenjacht. Eindelijk een keer geen zang of dans, maar enkel en alleen acteren. Als ik eerlijk ben denk ik niet dat Nederland hier op zit te wachten.

In ieder geval is de jury verrassend. In de jury van Filmster gezocht zijn een keer andere gezichten te zien. Isa Hoes, Frank Lammers en Tim Oliehoek moeten de 'acteurs' en 'actrices' beoordelen. Aan de hand van een kort filmpje beslissen de juryleden of een kandidaat door mag of niet. Hierbij mis ik toch de interactie tussen de jury en de kandidaat. Het lijkt hiermee op een vrij 'koude' auditie.

De rol van Leontine Borsato lijkt ook een beetje overbodig. Ze staat er maar een beetje bij. Zij komt pas in 'actie' als een kandidaat een ronde verder is. Maar ja, daar is eerst het wachten op. Sommige audities zijn best hilarisch gemaakt. Het deed mij soms een beetje denken aan Lachen om home video's. Alleen weet ik niet of dit ook de bedoeling is geweest van Filmster gezocht.

Het idee van Filmster gezocht is wel bijzonder. Er lijkt hiermee een nieuw hoofdstuk te zijn ontstaan aan het begrip 'talentenjacht'. Toch is het ook even wennen. Zeker wanneer je talentenjachten als The Voice of Holland, Holland's Got Talent en House of Talent denkt. Wat dat betreft kun je deze talentenjachten dan ook niet met elkaar vergelijken.

Nu kom ik even terug op de vraag of Nederland hier op zit te wachten. Zit Nederland te wachten op Filmster gezocht? Waarschijnlijk de kijker niet, maar de kandidaten wel. Want er zijn genoeg aanmeldingen geweest om een heel seizoen te maken. Dus wat dat betreft heeft SBS6 hier goed aan gedaan. Toch ben ik bang dat de winnaar van Filmster gezocht over een paar jaar weer een onbekende Nederlander is. Ik hoop dat ik het mis heb.

Zou ik deze talentenjacht aanraden? Nou een echte familieshow zou ik het niet willen noemen. Het is niets iets wat je gezellig met de hele familie gaat kijken. Nu ligt dit niet zo zeer aan de talentenjacht, maar aan de filmscènes die de kandidaten moeten naspelen. Het gaat soms om achttien plus filmscènes, die niet geschikt zijn voor alle ogen. Zelf zou ik dit anders gedaan hebben. Nu is het niet voor iedereen toegankelijk.

Zelf twijfel ik nog of ik deze talentenjacht wil blijven volgen. De winnaar krijg een rol in een film of een serie. De hoofdprijs is hiermee wel erg vaag omschreven. Krijgt de winnaar nu een rol in een film of in een serie? Of mag de winnaar kiezen? De tijd zal het leren. Waarschijnlijk moet je alle afleveringen kijken om hier achter te komen. Alleen mis ik nog de motivatie om te blijven kijken.

Filmster gezocht is iedere woensdagavond om 21.30 uur te zien bij SBS6.