RTL Nederland stijgt tegenover Olympische Winterspelen
Geschreven door Pieter JongsmaRTL Nederland heeft in februari met de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 meer kijkers getrokken tegenover de Olympische Winterspelen dan vier jaar geleden. Afgelopen maand werd een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 jaar bereikt van 32,0 procent, in februari 2010 lag dit percentage op 30,2. De Publieke Omroepen, die de Olympische Winsterspelen uitzonden, kwamen in diezelfde doelgroep uit op 30,1 procent (februari 2010: 33,5 procent). De SBS Groep zat op 18,2 procent (februari 2010: 22,3 procent).
Familiezender RTL 4 kwam in februari uit op een zenderaandeel van 19,5 procent in de eigen doelgroep (Boodschappers 20 – 49 jaar), dat is fors hoger dan tijdens de vorige Olympische Winterspelen (februari 2010: 16,8 procent).
De finale van ‘The Voice Kids’ trok de meeste kijkers: 2,3 miljoen. ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ behaalde het hoogste zenderaandeel in de core doelgroep van RTL 4: 34,1 procent (6 februari).
‘Moordvrouw’ verhuisde naar een nieuw timeslot, de zondagavond, en dat bleek een succesvolle stap: het derde seizoen ging op 9 februari van start met bijna 2 miljoen kijkers. Ook op de tweede reeks van ‘Weet Ik Veel’ stemden weer veel kijkers af: 1,8 miljoen mensen keken naar de eerste nieuwe aflevering op 22 februari. ‘Miljoenenjacht’ en ‘All You Need Is Love’ trokken eveneens heel veel kijkers: 2,3 miljoen en 1,9 miljoen.
‘Editie NL’, ‘RTL Boulevard’ en ‘RTL Nieuws’ blijven een ijzersterke vooravond vormen terwijl ‘RTL Late Night’ in diezelfde stijl de avond afsluit: met een zenderaandeel van 22,2 procent blijft de talkshow in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar de concurrentie ruimschoots voor. En ook de volgende programma’s lieten in februari zeer mooie zenderaandelen zien: ‘De TV Kantine’ (29,1 procent), ‘The Blacklist’ (21,6 procent), ‘De Grote Improvisatieshow’ (22,8 procent), ‘Campinglife’ (21,1 procent), ‘Eigen Huis & Tuin’ (24,4 procent), ‘Everybody Dance Now’ (26,4 procent) en ‘TV Makelaar: Mission Impossible’. Het laatstgenoemde programma kwam met 22,5 procent zelfs uit op het hoogste zenderaandeel sinds 2005.
Jongerenzender RTL 5 kwam afgelopen maand uit op een zenderaandeel van 5,0 procent in de doelgroep 20 – 34 jaar. Het best bekeken programma in de core doelgroep was ‘The Hit’ op maandag 24 februari met 8,0 procent zenderaandeel. De best bekeken film was ‘No Strings Attached’ op 19 februari met 8,8 procent zenderaandeel. Andere films die erg goed zijn bekeken waren ‘Shawshank Redemption’, ‘Captain America: The First Avenger’ en ‘The Three Musketeers’.
Ook mannenzender RTL 7 steeg in februari ten opzichte van de vorige editie van de Olympische Winterspelen: 6,8 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar versus 6,4 procent in februari 2010.
De Europa League-wedstrijd Ajax – Red Bull Salzburg was met 1,3 miljoen kijkers de best bekeken uitzending. Het zenderaandeel in de core doelgroep lag hierbij op 25,3 procent. Nummer twee was ‘Voetbal International’, met 19,9 procent op 20 februari. Ook darts (Premier League) scoorde met 21,4 procent op 20 februari bovengemiddeld, evenals het geheel nieuwe ‘Helden van de Velden’ (10,4 procent op 10 februari).
RTL 8 haalt met 3,7 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar de hoogste februarimaand ooit sinds de start van de zender. Dat is maar liefst 23 procent hoger dan februari 2010 (3,0 procent) en zelfs 5 procent hoger dan vorige maand (3,5 procent). Het best bekeken bij RTL 8 in de core doelgroep is de film ‘New in Town’ op 11 februari met 8,0 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar. Uiteraard zijn de crime series ook weer goed bekeken. ‘Crime Scene Investigation’ haalde op 16 februari 6,8 procent zenderaandeel en ‘CSI: Miami’ op 1 februari 7,6 procent zenderaandeel. Andere films die goed zijn bekeken, zijn ‘I Hate Valentine’s Day’ op 12 februari met 6,7 procent zenderaandeel en ‘Little Miss Sunshine’ op 26 februari met 6,9 procent zenderaandeel.
RTL Telekids haalt over alle tijdvakken heen een gemiddeld zenderaandeel van 6,3 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar. De best bekeken programma’s in februari waren ‘Oggy and The Cockroaches’ op 2 februari en ‘Ernst, Bobbie en de Rest’ op 22 februari.
Digitale zenders
RTL Crime haalde een bereik van 810.000 kijkers in de doelgroep 6+ en 374.000 in de doelgroep 20 – 49 jaar.
RTL Lounge haalde een bereik van 1,1 miljoen in de doelgroep 6+ en 589.000 in de doelgroep Vrouwen 13+
RTL Telekids 24/7 haalt een bereik van 371.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender een bereik van 137.000, wat hoger is dan vorige maand.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.