Intocht Sinterklaas goed voor 2 miljoen kijkers!

Intocht Sinterklaas goed voor 2 miljoen kijkers!

Geschreven door Sebastiaan Boers


De intocht van Sinterklaas is het best bekeken programma van de zaterdag geworden. Rond 12.00 uur zagen 2.351.000 mensen zaterdagmiddag hoe Sinterklaas met zijn Pieten in Gouda aankwam. Dit kijkers aantal is niet eerder zo hoog geweest. Gemiddeld wordt de intocht door 1.9 miljoen kijkers bekeken. Dit jaar was er een discussie over het bestaan van Zwarte Piet. De NTR mag blij zijn met de kijkcijfers van zaterdagmiddag. Door dit hoge aantal staan de intocht van Sinterklaas met stip op nummer één in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel is ook bijzonder hoog, namelijk 74,8 %.

De comedyserie van RTL 4, Aaf wist zaterdagavond niet veel kijkers te boeien. De eerste aflevering van het tweede seizoen werd nog bekeken door 1.136.000 mensen. Zaterdagavond lag dit aantal op 899.000 kijkers, een daling van bijna 200.000 kijkers. Met het kijkers aantal van zaterdagavond staat Aaf op de 11de plek in de kijkcijfer top 25. Het bijbehorende marktaandeel komt uit 13,2 %.

Ook de populaire quiz Ik hou van Holland (IHVH) moest flink wat kijkers inleveren. Vorige week werd de quiz van Linda de Mol nog bekeken door 2.079.000 mensen. Zaterdagavond stemden er 1.748.000 kijkers af op IHVH, een flinke daling. Dat zijn bijna 300.000 kijkers minder dan een week eerder. Met dit kijkcijfer aantal staat IHVH wel op een mooie derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt hiermee uit op 27,7 %.

Voor Gordon ook een spannende avond. Zaterdagavond begon zijn nieuwe programma Goor Draait Door bij RTL 4. Van de 1.748.000 kijkers voor IHVH bleven er 1.523.000 over om naar Goor Draait Door te kijken. Daarmee staat Gordon op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het bijbehorende marktaandeel komt daarmee uit op 24,6 %. Een prima start voor het nieuwe programma van Gordon.

RTL 5 wist ook in de kijkcijfer top 25 te staan op zaterdagavond. De populaire film, The Hunger Games maakte haar televisie debuut bij RTL 5. De film, gebaseerd op de populaire boeken van Suzanne Collins, werd bekeken door 694.000 mensen. Rond 20.00 uur zag onder andere Aaf en IHVH haar kijkers aantal inzakken door The Hunger Games. De film van RTL 5 staat met het hoge kijkers aantal op de 15e plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 5 komt dankzij The Hunger Games uit op 10,1 %.

De NPO 1 ziet ook weer een miljoenenpubliek voor onder andere Kassa, De Kwis en Ik Vertrek. Het consumentenprogramma Kassa wist opnieuw veel kijkers te informeren. In totaal keken er 1.647.000 naar het consumentenprogramma. Hier kijken wekelijks ruim 1.2 miljoen mensen naar. Het kijkers aantal van zaterdagavond is een stuk hoger dan normaal. Kassa staat daarmee op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt daarmee uit op 27,7 %.

De Kwis met Paul de Leeuw wist ook meer kijkers te trekken dan een week eerder. Vorige week keken er ruim 1 miljoen mensen naar de humoristische quiz van de VARA. Zaterdagavond keken er 1.127.000 mensen naar de aflevering met Lucille Werner als gast. Met dit kijkers aantal staat De Kwis op de negende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt daarmee uit op 16,1 %. Een prima avond voor de VARA met Kassa en De Kwis.

Het AVROTROS programma Ik Vertrek wist ook een miljoenenpubliek te trekken. Rond 21.10 uur stemden er in totaal 1.291.000 mensen af op de nieuwe aflevering. Dit zijn bijna 200.000 kijkers meer dan een week eerder, toen keken er ruim 1 miljoen kijkers. Met het kijkers aantal van zaterdagavond staat Ik Vertrek op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt daarmee uit op 27,3 %.

De finale van het Junior Eurovisie Songfestival werd ook goed bekeken bij NPO 3. In totaal zaten 676.000 kijkers klaar voor de finale van deze zangwedstrijd. Het AVROTROS programma staat daarmee op de 17de plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt uit op 10,3 %.

SBS 6 ziet haar kijkers aantal ook licht stijgen. Rond 20.00 uur was het tijd voor het Beste idee van Nederland. Gemiddeld keker er wekelijks rond de 650.000 kijkers. Zaterdagavond keken er meer mensen dan normaal naar SBS. Het Beste idee van Nederland werd zaterdagavond bekeken door 733.000 mensen. Dit zijn er meer dan gemiddeld. Daarmee staat het Beste idee van Nederland op de 14de plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt daarmee uit op 10,7 %.

Direct na het Beste idee van Nederland was het tijd voor een nieuw programma, The Winner Takes It All. Deze nieuwe talentenjacht van SBS werd bekeken door 628.000. De concurrentie rond 21.00 uur was te sterk voor SBS (IHVH RTL 4 en De Kwis VARA). Toch staat The Winner Takes It All in de kijkcijfer top 25 en wel op plek 23. Het marktaandeel komt daarmee uit op 9,0 %.

Hans Kraaij jr wist nét iets meer kijkers te trekken dan The Winner Takes It All. In totaal keken er ruim 646.000 mensen naar Lachen om Home Videos. Dit zijn er ruim 100.000 kijkers meer dan een weer eerder. Toen keken er slechts 581.000 mensen naar de home videos. Lachen om Home Videos staat op plek 21 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt hiermee uit op 11,0 %.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die door Stichting Kijkonderzoek op haar website gepubliceerd worden.