RTL succesvol in februari

RTL succesvol in februari

Geschreven door Pieter Jongsma

In februari bereikte marktleider RTL Nederland met RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel van 31,5 procent in 20 – 49 jaar. In dezelfde doelgroep kwamen de Publieke Omroepen (Nederland 1, 2 en 4) en de SBS Groep (SBS6, Net5 en Veronica) uit op 26,7 en 20,7 procent.

 

RTL 4 steeg in februari naar een zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar van 20,7 procent (februari 2011: 20,0 procent). Nederland 1 en SBS6 daalden in deze periode naar respectievelijk 13,8 (februari 2012: 16,3 procent) en 8,2 procent (februari 2012: 9,3 procent).

De finale van ‘The Voice Kids’ trok bij RTL 4 de meeste kijkers: 2,8 miljoen van 6 jaar en ouder. De theatershow van Najib Amhali, ‘Alles Komt Goed’, bereikte het hoogste zenderaandeel met 41,9 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar).

Met de start in februari van ‘Everybody Dance Now’ heeft RTL 4 er weer een mooie nieuwe titel bij. Bijna 1,4 miljoen mensen stemden op de danstalentenjacht af, goed voor een zenderaandeel in de core doelgroep van familiezender RTL 4 van 26,1 procent.

De zondagavond van RTL 4 blijft zeer succesvol, ‘Obese’ trok 1,8 miljoen kijkers op 24 februari en ‘Divorce’ bereikte een week eerder een piek met 2,0 miljoen kijkers. Verder zijn er weer veel programma’s met 1 miljoen kijkers of (veel) meer: ‘All You Need Is Love’, ‘RTL Nieuws’, ‘De TV Kantine’, ‘Moordvrouw’, ‘RTL Boulevard’, ‘Crime Scene Investigation’, ‘Editie NL’, ‘Unforgettable’, ‘Mijn Leven In Puin’, ‘Uitstel Van Executie’, ‘Vrienden Van Amstel Live’, ‘Help, Mijn Man Heeft een Hobby’ en ‘Help, Mijn Man Is Klusser’. ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ is op 8 februari zelfs door 2,1 miljoen mensen bekeken.

 

De jongerenzender RTL 5 komt de tweede maand van 2013 uit op een zenderaandeel van 5,2 procent in de doelgroep 20 – 34 jaar. ‘Het Beste van Idols Worldwide’ ging op 9 februari goed van start met 10,1 procent zenderaandeel. De Engelse versie van ‘Lust, Liefde of Laten Lopen’ laat met gemiddeld 5,1 procent zenderaandeel een stijging zien ten opzichte van vorige maand. Het programma '16 en Zwanger’ stijgt ook licht in zenderaandeel naar een gemiddelde van 4,0 procent. De finale van ‘Wie is de Reisleider’ op 19 februari haalde 7 procent zenderaandeel in de core doelgroep. Op 26 februari was ‘Huisje Boompje Beestje Barbie: Wat Vooraf Ging’ te zien, dit scoorde 8,9 procent zenderaandeel. De best bekeken film van de afgelopen maand was ‘Just Go With It’ met 13,9 procent zenderaandeel in de coredoelgroep 20 – 34 jaar, gevolgd door ‘Last Airbender’ (11,8 procent) en ‘Italian Job’ (12,4 procent).

 

Mannenzender RTL 7 kwam over februari uit op een zenderaandeel in de eigen doelgroep (Mannen 20 – 49 jaar) van 6,8 procent. De best bekeken uitzending was de Europa League-wedstrijd Steaua Boekarest – Ajax met 1,6 miljoen kijkers. Daarmee is het een van de best bekeken wedstrijden sinds de start van de Europa League in 2009.

‘Derksen &…’ ging op 10 februari van start met een zenderaandeel in de coredoelgroep van 6,9 procent (364.000 kijkers). De herhaling op maandag doet het ook erg goed, zoals op 18 februari 13,1 procent (245.000 kijkers).

‘Voetbal International’ blijft populair, op 4 februari kwam de talkshow uit op 19,2 procent in Mannen 20 – 49 jaar. Ook darts is weer goed bekeken bij RTL 7, met op 21 februari een zenderaandeel van eveneens 19,2 procent.

De best bekeken films waren ‘Men In Black 2’ (8,8 procent) en ‘Porky’s’ (11,4 procent). In de vooravond bereikte ‘Politie Op Je Hielen’ op 4 februari een zenderaandeel van 10,0 procent in de doelgroep van RTL 7.

 

Vrouwenzender RTL 8 haalt een zenderaandeel van 3,3 procent in de core doelgroep Vrouwen 20 – 49, een mooie winst van 27 procent ten opzichte van vorige maand. De films deden het goed afgelopen maand, waarbij de toptitels ‘Dirty Dancing’, ‘Crash’ en ‘Titanic’ er uit sprongen. Deze scoorden respectievelijk 8,1 procent, 9,2 procent en 8,2 procent zenderaandeel in de core doelgroep. In de late avond scoorde ‘Sex in the City’ en ‘Ellen’ hoger dan vorige maand met respectievelijke 3,8 procent en 3,2 procent zenderaandeel.

 

RTL Telekids haalt in februari een gemiddeld zenderaandeel van 9,0 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar over alle tijdvakken heen, een stijging van 25 procent vergeleken met dezelfde maand van vorig jaar. Het middagtijdvak op maandag tot en met vrijdag is ten opzichte van januari 2013 de afgelopen maand gegroeid naar gemiddeld 5,0 procent zenderaandeel. De doelgroep Boodschappers met Kind keek in het weekend in de ochtend met gemiddeld 5,4 procent zenderaandeel.

 

De digitale zenders

RTL Crime haalt een bereik van 864.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar was het bereik 426.000.

 

RTL Lounge bereikte 1,2 miljoen in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ was het bereik 639.000.

 

RTL Telekids 24/7 haalt een gemiddeld bereik van 626.000 in de doelgroep 6+. In decore doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender 177.000.

 

 

Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.