Opnieuw weet 10 jaar Ik Vertrek te scoren
Geschreven door Sebastiaan BoersDe vooravond van NPO 1 moest het even met minder kijkers doen. Het derde en laatste deel van de VARA documentaire, De Nieuwe Wildernis, werd bekeken door 454.000 mensen. Een week eerder keken er nog bijna 100.000 mensen meer naar deze documentaire over de natuur.
Met de 454.000 kijkers op zaterdagavond staat De Nieuwe Wildernis op plek 16 in de kijkcijfer top 25. De VARA ziet daardoor een marktaandeel binnen komen van 11,7 %.
Direct na het NOS Journaal van 20.00 uur stond 10 jaar Ik Vertrek klaar om te beginnen. Deze week mocht Chantal Janzen terug kijken naar een favoriete aflevering van Ik Vertrek. In totaal schakelden 1.538.000 mensen in om naar deze speciale aflevering te kijken.
Een week eerder keken er bijna 300.000 mensen minder naar dit programma. Vorige week keken er 1.246.000 mensen naar een speciale versie van Ik Vertrek. Dankzij de 1.538.000 kijkers van zaterdagavond staat 10 jaar Ik Vertrek op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. De AVROTROS ziet een marktaandeel binnen komen van 28,8 %.
De kijkcijfers voor Dokter Deen bleven redelijk stabiel. In totaal keken er zaterdagavond 578.000 mensen naar de serie van (Omroep) Max. Een week eerder keken er 584.000 mensen. Dankzij de kijkcijfers van zaterdagavond staat Dokter Deen op plek 14 in de kijkcijfer top 25. (Omroep) Max ziet een marktaandeel binnen komen van 10,7 %.
Een zaterdagavond zonder Dilemma, is bijna letterlijk een dilemma. NPO 2 zond een theaterregistratie uit van Diederik van Vleuten. In totaal keken hier 369.000 mensen naar. Met deze kijkcijfers staat Diederik op plek 19 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 7,3 %.
Langzaam klimmen de kijkcijfers weer voor Bommetje! Dit kan te maken hebben met het nieuws dat er een tweede seizoen van dit natste programma van Nederland komt. In totaal keken er 169.000 mensen naar Bommetje! Een week eerder keken er 133.000 mensen.
Met de kijkcijfers van zaterdagavond is er op dit moment geen plek voor Bommetje! in de kijkcijfer top 25. Toch ziet de AVROTROS een marktaandeel binnen komen van 4,4 %. Presentator Ron Boszhard krijgt in het tweede seizoen hulp van verschillende BN-ers. Lees hier dit artikel nogmaals terug.
De zaterdagavond van RTL 4 bestond opnieuw uit drie herhalingen. Wie Ben Ik?!, De Jongens Tegen De Meisjes (DJTDM) en All You Need Is Love (AYNIL). Opvallend hierbij is dat de herhaling van Wie Ben Ik?! ineens beter werd bekeken dan een week eerder.
In totaal keken er 681.000 mensen naar de herhaling van Wie Ben Ik?! De gasten van de avond waren Natasja Froger en Patricia Paay. Een week eerder keken er 529.000 mensen naar dit spelprogramma. Dankzij de kijkcijfers van zaterdagavond staat Wie Ben Ik?! op de negende plek in de kijkcijfer top 25.
Ook DJTDM deed het beter dan een week eerder. In totaal liepen de kijkcijfer langzaam richting het miljoen. Zaterdagavond keken er dan ook 926.000 mensen, vorige week keken er nog 883.000 mensen. Met de huidige kijkcijfers staan DJTDM op de vierde plek in de kijkcijfer top 25.
De kijkcijfers voor AYNIL liepen iets terug. Rond 22.30 uur keken er 686.000 mensen naar dit programma over de liefde. Een week eerder keken er nog 692.000 mensen. Met de huidige kijkcijfers staat AYNIL op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. RTL 4 ziet dankzij deze kijkcijfers de volgende drie marktaandelen binnen komen: 13,7 % voor Wie Ben Ik?!, 17,1 % voor DJTDM en 15,1 % voor AYNIL.
SBS6 deed het ook niet bepaald slecht. Rond 18.15 uur keken er al 506.000 mensen naar De 20... grappigste mafkezen. Niet eerder wist SBS6 met dit programma zoveel kijkers te bereiken. De 20... staat dan ook in de kijkcijfer top 25 en wel op plek 15. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 16,2 %.
Ook Hans Kraay jr, de kijkcijferkoning van SBS6, laat de kijker weer harder lachen. In totaal keken er zaterdagavond 596.000 mensen naar Lachen om home video's. Eindelijk weet Hans weer ver boven de 300.000 kijkers uit te komen. Dankzij de 596.000 kijkers staat Hans op plek 13 in de kijkcijfer top 25.
Wat wel opvallend is, is dat het marktaandeel voor Hans lager uitkomt dan voor De 20... In totaal bezorgde De 20... een marktaandeel van 16,2 % voor SBS6. Hans scoort wel hogere kijkcijfers, maar het marktaandeel komt wel lager uit. Dankzij de 596.000 kijkers ziet SBS6 een marktaandeel binnen komen van 14,3 %.
Direct na Hans zond SBS6 de film Alvin and the Chipmunks: Chipwrecked uit. In totaal keken er 368.000 mensen naar deze film uit 2011. Met de kijkcijfers staat deze film op plek 20 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 6,8 %.
Alleen Hart van Nederland deed het beter voor SBS6. In totaal keken er 625.000 mensen naar het nieuwsprogramma van SBS6. Met deze kijkcijfers staat Hart van Nederland net niet in de top 10, maar komt uit op plek 11 in de kijkcijfer top 25. SBS6 ziet hiermee een marktaandeel binnen komen van 14,3 %.
Naast 10 jaar Ik Vertrek met 1.538.000 kijkers op de tweede plek, bestaat de top drie verder nog uit: NOS Journaal van 20.00 uur met 1.372.000 kijkers op de derde plek en uit Studio Sport Eredivisie met 1.589.000 kijkers op de eerste plek.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.