Talpa Media USA produceert in eigen huis voor Amerikaanse TV-zenders

Talpa Media USA produceert in eigen huis voor Amerikaanse TV-zenders

Geschreven door Pieter Jongsma Laatste update:

Het verkopen van ideeën en formules voor televisieprogramma’s in Amerika is nog altijd de droom van veel Europese programmamakers. Als je die eigen formats vervolgens ook nog zelf kunt produceren voor zenders in dat land, tel je mee in de internationale media-industrie. Die laatste stap heeft Talpa, het bedrijf van media-ondernemer John de Mol, inmiddels gezet. Enigszins aangejaagd door het wereldwijde succes van ‘The Voice’, haalt het Nederlandse productiebedrijf op dit moment de ene na de andere opdracht van Amerikaanse networks binnen. En er wordt druk gesproken met andere potentiële klanten waardoor het Talpa-bedrijf in de VS vorm krijgt. Een overzicht van wat in het vroege voorjaar van 2013 vaststaat.

De Amerikaanse versie van ‘The Voice’ begon afgelopen maandag aan haar vierde serie. Er keken 13,6 miljoen mensen naar en dat was ruim meer dan naar de eerste aflevering van voorgaande series. In opdracht van network NBC produceert Talpa Media USA ‘The Voice’ eigenhandig. De volle dochter van John de Mol’s Nederlandse mediabedrijf Talpa heeft daarnaast nog een flink aantal andere opdrachten in portefeuille. Zo wordt, eveneens voor NBC, een 8-delige serie gemaakt van de singing gameshow ‘The Winner Is’. Het programma liep eerder in Nederland, Duitsland en Italië (waar het een groot succes was) en is aan een aantal andere landen verkocht. De Amerikaanse versie zal vanaf komende zomer te zien zijn en wordt gepresenteerd door popster en acteur Nick Lachay.

Het Spaanstalige network Telemundo, het op een na grootste in de VS, gaat vanaf komend voorjaar een 13-delige serie uitzenden van ‘The Voice Kids’. De opnamen voor de show vinden op dit moment in Miami plaats.

Ook Fox – het vierde van de grote Amerikaanse networks - is klant bij Talpa. Voor deze zender ontwikkelt Talpa Media USA een dating show die eind van het jaar te zien zal zijn. Daarnaast produceert Talpa op dit moment voor Fox een proefaflevering van een spelshow die in Nederland te zien is geweest onder de titel ‘Wedden Dat Ik Het Kan’ met Jeroen van der Boom als presentator. In de VS gaat het programma ‘Challenge Me America’ heten.

 

Talpa Media USA, met kantoren aan Sunset Boulevard in Los Angeles, is inmiddels een gevestigd productiebedrijf voor de entertainment-branche van de Amerikaanse media-industrie. Na de benoeming, in december 2012, van mediaveteraan Simon Jones tot CEO van Talpa Media USA is de top van de organisatie verder ingevuld.

Stijn Bakkers, die al sinds de eerste serie van ‘The Voice’ namens Talpa in LA werkte, is benoemd tot Chief Creative Officer en Executive Producer van Talpa Media USA. Ira Chartoff is de financiële topman, Sadoux Kim is benoemd tot Senior Vice President of Business Development & Digital, Monica Stock is de Vice President of Production en Leslie Garvin is Executive Producer binnen het management team van Talpa Media USA.