Blauw bloed ziet kijkercijfers licht stijgen
Geschreven door Sebastiaan BoersHet royaltyprogramma van de EO, Blauw bloed, zag haar kijkcijfers zaterdagavond iets stijgen. In totaal keken er rond 19.45 uur 530.000 mensen. Dat zijn er meer dan een week eerder. Vorige week keken er nog 526.000 mensen naar Blauw bloed. Met de huidige kijkcijfers staat Blauw bloed op plek 23 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de EO komt uit op 8,5 %.
Bij NPO 3 stond Paul de Leeuw rond datzelfde tijdstip alweer in zijn puber kookshow. Daar keken rond 19.25 uur weer 286.000 mensen naar. Ook dat zijn er ook iets meer dan een weer eerder. Vorige week nog keken er 270.000 mensen. Met die kijkcijfers ziet de VARA een marktaandeel binnen komen van 4,8 %.
Nadat Blauw bloed afgelopen was, stond Verborgen verleden geprogrammeerd bij NPO 2. Daar keken rond 20.30 uur 452.000 mensen naar. Door de finale van Wie is de mol? zag Verborgen verleden haar kijkcijfers teruglopen. Een week eerder keken er namelijk meer mensen, in totaal 666.000. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat dit reportageprogramma niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NTR komt uit op 5,9 %.
Andere tijden bereikte vorige week zaterdagavond 553.000 mensen. Zaterdagavond keken er weer meer mensen, namelijk 645.000. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Andere tijden op plek 15 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VPRO/NTR komt uit op 8,9 %.
De misdaadserie van de KRO-NCRV, Withechapel, wist rond 22.35 uur 209.000 mensen te bereiken. Dat zijn er minder dan een week eerder. Vorige week zaterdagavond keken er 261.000 mensen naar deze misdaadserie. Met de huidige kijkcijfers ziet de KRO-NCRV een marktaandeel binnen komen van 3,8 %.
NPO 3 had ook een misdaadserie op het programma staan. Naar Luther keken in totaal 306.000 mensen. Een week eerder keken er nog 345.000 mensen naar deze misdaadserie. Het marktaandeel voor de KRO-NCRV komt, dankzij deze kijkcijfers, uit op 4,0 %.
Ook was er bij NPO 3 nog ruimte voor muziek. 3DOC besteedde zaterdagavond aandacht aan Kenny B. Deze zanger werd in Nederland in één klap beroemd door zijn zomerhit Parijs. Reden genoeg voor de VPRO om een documentaire te maken over de zanger. In totaal keken er 207.000 mensen naar Kenny B. Met deze kijkcijfers ziet de VPRO een marktaandeel binnen komen van 3,5 %.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.