Slotdebat van de NOS bereikt 3.2 miljoen kijkers
Geschreven door Sebastiaan BoersDinsdagavond was het stil op straat. Iedereen keek uit naar het slotdebat van de politieke partijen. In Nederland kiest: Het debat kregen de politieke partijen nog éénmaal de kans om zichzelf te presenteren aan de kiezers. Direct na het NOS Journaal van 20.00 uur schakelden er zeker 3.276.000 mensen in voor dit slotdebat. Dit zorgde ervoor dat de andere zenders het met minder kijkers moesten doen.
Zo trok Married at first sight, bij RTL 4, om hetzelfde tijdstip slechts 854.000 kijkers. Ook daarna wist RTL 4 geen miljoenenpubliek te bereiken. Het beste voor je kind moest genoegen nemen met 591.000 kijkers. Met deze kijkcijfers is het slotdebat het best bekeken programma van de dinsdagavond. Het marktaandeel voor de NOS komt dan ook uit op 47,4 %.
Door het slotdebat moest Opsporing Verzocht tijdelijk van uitzendtijdstip verhuizen. Niet om 20.30 uur maar om 22.10 uur kon de kijker weer helpen bij het oplossen van misdrijven. Zo haalde presentatrice, Anniko van Santen, ook één keer het slotdebat erbij. Dat had alles te maken met de zorg en de kosten hiervoor. In totaal keken er dan ook weer 1.187.000 mensen naar het politieprogramma van AVROTROS.
In Nieuwsuur werd ook stilgestaan bij het slotdebat. Hoewel om de klok van 22.00 uur het slotdebat nog in volle gang was, keken er toch weer 783.000 mensen naar het nieuwsprogramma van de NOS/NTR. Direct na Opsporing Verzocht besteedden Jeroen Pauw en Eva Jinek volop aandacht aan het slotdebat.
In een speciale, lange, uitzending kwamen veel lijsttrekkers van de politieke partijen langs. Alles werd uitvoering nabesproken en ging het soms hard tegen hard. Rond 23.55 uur gingen Pauw en Jinek er even uit voor het late NOS Journaal. Maar daarna was het presentatieduo terug om door te gaan tot zeker 01.10 uur. In totaal konden Pauw en Jinek rekenen op zeker 1.507.000 kijkers.
Dat zijn er een stuk meer dan RTL Late Night. Humberto Tan had weliswaar politie leiders te gast, maar helaas leverde het niet meer kijkers op. Rond 22.30 uur keken er dan ook 614.000 mensen naar de talkshow van RTL 4. Hiermee scoort RTL 4 een marktaandeel van 15,0 %.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.