RTL sluit augustus af met sterke seizoensstart
Geschreven door Pieter JongsmaMarktleider RTL Nederland heeft met de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 in augustus, de maand waarin het nieuwe tv-seizoen van start gaat, een gezamenlijk zenderaandeel bereikt van 29,9 procent in de doelgroep 20 – 49 jaar. Dezelfde maand vorig jaar lag dit nog op 27,6 procent. De Publieke Omroepen en de SBS Groep kwamen uit op respectievelijk 24,1 en 20,6 procent.
Bij RTL 4 gingen maar liefst 15 nieuwe reeksen van start in augustus. Grote titels zoals ‘Ik Hou Van Holland’ en ‘The voice of Holland (met de nieuwe coaches Ilse DeLange en Ali B)’ kwamen terug met klinkende cijfers: 1,8 miljoen kijkers voor ‘Ik Hou Van Holland’ en maar liefst 2,3 miljoen voor de eerste Blind Auditions van ‘The voice of Holland’, waarmee de talentshow ook het best bekeken RTL-programma in augustus was.
Geheel nieuw in het weekend van RTL 4 was ‘Wie Ben ik?’ met Wendy van Dijk, Paul de Leeuw, Gordon, Jandino Asporaat en Richard Groenendijk, dat met de eerste aflevering 1,5 miljoen kijkers trok en 33,9 procent zenderaandeel had in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar.
‘RTL Late Night’ trok in de eerste week gemiddeld 704.000 kijkers per (late) avond, met als uitschieter de 1,1 miljoen kijkers op vrijdag 30 augustus. Ook de eerste nieuwe aflevering van ‘Een Dubbeltje Op zijn Kant’ viel tussen alle starts op met 1,2 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 22,0 procent in de core doelgroep van RTL 4. ‘Uitstel van Executie’, ‘Love Is In The Air’, ‘Dit was Het Nieuws’ en ‘CSI: New York’ scoorden van de nieuwe reeksen eveneens bovengemiddeld.
Uiteindelijk kwam RTL 4 in augustus uit op een zenderaandeel van 15,5 procent in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar.
Ook bij RTL 5 gingen in augustus veel nieuwe programma’s goed van start. De zender voor de jonge doelgroep kwam uit op een zenderaandeel van 7,0 procent in de doelgroep 20 – 34 jaar en is hiermee 13 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (6,2 procent) en 6 procent hoger dan vorige maand (6,6 procent). Op 26 augustus trapte de nieuwe realityreeks ‘Samantha en Michael Willen Rust in de Tent’ af met 9,2 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 – 34 jaar. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen van ‘Holland’s Next Top Model’ behaalde vervolgens 14,6 procent zenderaandeel. Dat is hoger dan de start in 2011. ‘Zon, Zuipen en Ziekenhuis’ heeft het op 27 augustus goed gedaan met 11,8 procent zenderaandeel. ‘Waar Rook is … zijn Britt & Ymke’ volgden met een mooie 12,0 procent zenderaandeel in de core doelgroep. Op 29 augustus beleefde RTL 5 een zeer mooie avond met 577.000 en 855.000 kijkers en zenderaandelen van respectievelijk 18,8 procent en 22,5 procent in 20-34 jaar voor ‘Het Wilde Oosten’ en ‘Expeditie Robinson’.
RTL 7 had opnieuw een hele goede maand. Het zenderaandeel in augustus in de doelgroep van de mannenzender (Mannen 20 – 49 jaar) kwam uit op 7,8 procent, fors hoger dan dezelfde maand vorig jaar (6,5 procent).
Van 17 tot en met 25 augustus zond RTL 7 het EK Hockey (mannen en vrouwen) uit. De best bekeken wedstrijd was de halve finale bij de vrouwen tussen Nederland en Engeland met 618.000 kijkers, waarbij 916.000 kijkers naar de shootout keken. Ook de playoff wedstrijd voor de Europa League tussen Feyenoord en FC Kuban Krasnodar trok veel kijkers: 794.000, goed voor een zenderaandeel van 30,9 procent in Mannen 20 – 49 jaar.
Naast de sport, had ‘Voetbal International’ het hoogste zenderaandeel van de programma’s met 23,7 procent op 26 augustus (Mannen 20 – 49 jaar). De film met het hoogste zenderaandeel in de core doelgroep was ‘Blade 2’ met 22,6 procent. In de vooravond wisten ‘Politie Op Je Hielen’ en ‘Deadliest Roads’ eveneens bovengemiddeld te scoren.
RTL 8 behaalde in augustus een zenderaandeel van 4,2 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. Dat is 20 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (3,5 procent). De best bekeken film op RTL 8 was ‘Bridget Jones The Edge of Reason’ op 27 augustus met 7,7 procent zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. Het hoogste zenderaandeel werd behaald door ‘Sound of Music’ op 1 augustus met 9,1 procent.
RTL Telekids haalde een gemiddeld zenderaandeel van 7,3 procent in de doelgroep 3-8 jaar over alle tijdvakken heen. Het ochtend-tijdvak op week- en weekenddagen wordt het best bekeken met respectievelijk 8,3 en 8,8 procent zenderaandeel.
De best bekeken programma’s waren ‘Hallo K3’ op zaterdag 31 augustus en ‘Green Kids’ op woensdag 7 augustus.
Digitale themakanalen
RTL Crime haalde een bereik van 835.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar haalt de zender een bereik van 327.000.
RTL Lounge had een bereik van 984.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 497.000.
RTL Telekids 24/7 haalt een gemiddeld bereik van 593.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 – 8 jaar stijgt de zender naar een bereik van 148.000.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.