Alle RTL-zenders flink in de lift in november
Geschreven door Pieter JongsmaRTL Nederland is in de maand november 13 procent gestegen tot een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 jaar van 38,2 procent (33,7 procent in november 2012). RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 stegen alle vier, waarbij de laatste twee zenders zelfs de beste novembermaand ooit scoorden.
De PO daalden naar 24,0 procent (27,7 procent in november 2012) en ook de SBS Groep haalde een lagere score: 18,6 procent (19,5 procent in november 2012).
RTL 4 heeft opnieuw een flinke stijging laten zien. Over november kwam het zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar uit op 23,1 procent, flink hoger dan dezelfde maand vorig jaar (21,2 procent). Concurrenten Nederland 1 en SBS6 kwamen uit op 11,0 en 7,2 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar).
De best bekeken uitzending was ‘The voice of Holland’ op 8 november met 3 miljoen kijkers en een zenderaandeel in de doelgroep van de familiezender van 52,1 procent. Andere RTL 4-programma’s met meer dan 2 miljoen kijkers waren ‘Holland’s Got Talent’, ‘Geer & Goor: Effe Geen Cent Te Makken’, ‘Postcode Loterij: Miljoenenjacht’ en ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. In totaal 17 programmatitels kwamen boven de 1 miljoen kijkers uit, waaronder ook de volgende programma’s in hun eerste seizoen: ‘Verslaafd!’ (1,8 miljoen), ‘SynDROOM’ (1,8 miljoen), ‘De Man Met De Hamer’ (1,2 miljoen), ‘Volgende Week’ (1,1 miljoen) en ‘RTL Late Night’ (1,3 miljoen). ‘RTL Late Night’ behaalde in november een gemiddeld zenderaandeel van 20,9 procent in de core doelgroep en trok gemiddeld 795.000 kijkers, wat opnieuw hoger is dan de maanden ervoor
RTL 5 streefde de afgelopen maand in de belangrijke doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar met een zenderaandeel van 7,5 procent SBS 6 voorbij (7,2 procent). In de eigen doelgroep 20 – 34 jaar kwam RTL 5 uit op een zenderaandeel van 7,7 procent en is hiermee 8 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (7,1 procent). Het best bekeken programma op de jongerenzender was ‘Expeditie Robinson’ 2013 met 1,3 miljoen kijkers op 21 november en 32,4 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. ‘Het Zal Me Een Rotzorg Zijn’ is in november nog beter bekeken met 21,9 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar op 21 november. ‘Roy Donders: Stylist van het Zuiden’ stijgt ook in populariteit en haalt op 18 november 18,4 procent zenderaandeel in de core doelgroep. Andere programma’s die het goed doen zijn ‘Everybody Loves Joey’ met 11,9 procent zenderaandeel op 4 november en ‘So You Think You Can Dance’ met 11,3 procent op 3 november (20 – 34 jaar).
RTL 7 bereikte met 8,2 procent zenderaandeel in de eigen doelgroep (Mannen 20 - 49 jaar) de beste novembermaand sinds de start van de zender in 2005. Daarmee is de mannenzender de vierde zender van Nederland in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar.
Het best bekeken programma was 'Voetbal International': 19,6 procent in de core doelgroep op maandag 4 november. Ook de voetbalwedstrijden leverden mooie cijfers op. Het WK play-off duel Portugal – Zweden trok ruim 1 miljoen kijkers en de Europa League-wedstrijd van AZ tegen Sjachter Karagandy had 973.000 kijkers. De première van de voetbalkennisquiz 'Koning Voetbal' was goed voor een zenderaandeel van 18,9 procent (Mannen 20 - 49 jaar).
Ook de andere sporten deden het prima. De RTL 7 Fight Night met Badr Hari kwam uit op 9,0 procent en met de Grand Slam of Darts werd een zenderaandeel van 9,9 procent bereikt in de doelgroep van RTL 7.
De best bekeken film in de maand november (of gezien de steun van de zender aan de wereldwijde actie eigenlijk: movember) was 'The Da Vinci Code' met maar liefst 16,7 procent zenderaandeel.
Ook RTL 8 haalde met 3,5 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 de beste novembermaand sinds de start van de vrouwenzender. Dat is maar liefst 31 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (2,7 procent) en 13 procent hoger dan vorige maand (3,1 procent). Vooral de zondagavond met crime series en de vooravond zijn een stuk beter bekeken. Het best bekeken programma bij RTL 8 was de uitzending van ‘CSI: New York’ op 17 november met maar liefst 13,1 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar gevolgd door ‘Crime Scene Investigation’ met 11,0 procent zenderaandeel. De best bekeken film bij RTL 8 was ‘Someone Like You’, die tijdens de keuzefilmweek op 27 november was te zien en 6,2 procent zenderaandeel (Vrouwen 20 – 49) behaalde.
RTL Telekids blijft groeien. De kinderprogrammering steeg afgelopen maand over alle tijdvakken heen naar een gemiddeld zenderaandeel van 11,5 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar (oktober: 10,7 procent). Vooral het middag tijdvak van maandag t/m vrijdag is gegroeid van 5,3 procent in oktober naar 6,4 procent in november. De weekenddagen halen gemiddeld 11,1 procent zenderaandeel in de doelgroep 3 – 8 jaar, wat opnieuw een groei is ten opzichte van vorige maand (10,2 procent). De best bekeken programma’s waren ‘Club van Sinterklaas: Dansschool’ op 22 november en ‘Post voor Sint’ op 26 november. Maar ook het samen met de Efteling ontwikkelde ‘Het Mysterie Van’ en ‘Brandweerman Sam’ zijn populair bij de kinderen.
De digitale themakanalen
RTL Crime behaalt in oktober een bereik van 915.000 kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar heeft de zender een bereik van 413.000.
RTL Lounge had een bereik van 1.347.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 724.000.
RTL Telekids 24/7 heeft een gemiddeld bereik van 644.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender een bereik van 139.000.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.