RTL-Zenders groeien verder door in 2013
Geschreven door Pieter JongsmaRTL Nederland heeft een zeer mooi tv-jaar afgesloten. Het gezamenlijk zenderaandeel van de vier RTL-zenders steeg van 32,3 procent in 2012 naar 33,6 procent het afgelopen jaar (doelgroep: 20 – 49 jaar).
Alle zenders stegen (fors) of bleven op niveau. Overal werd er aanzienlijk vernieuwd en met succes, want verschillende (maand)records werden verbroken. RTL neemt daarmee verder afstand van de concurrentie. De Publieke Omroepen zakten na een eventjaar in dezelfde doelgroep terug van 29,1 procent naar 25,3 procent, de SBS Groep kwam lager uit met 19,8 procent (2012: 19,9).
RTL 4 heeft een heel mooi jaar achter de rug. In de doelgroep Boodschappers 20 - 49 jaar werd een zenderaandeel behaald van 20,0 procent. In 2012 lag dit nog op 19,3 procent. November 2013 was de hoogste kijkcijfermaand van de familiezender in 17 jaar.
De meeste kijkers trok 'The Voice of Holland': 3,0 miljoen. Gevolgd door 'The Voice Kids' (2,8 miljoen), de ‘All You Need Is Love-kerstspecial’ (2,7 miljoen), ‘Holland’s Got Talent’ (2,4 miljoen), 'Alles Komt Goed' van Najib Amhali (2,4 miljoen) en 'Weet Ik Veel' (2,4 miljoen). In totaal hadden maar liefst 79 programmatitels van RTL 4 meer dan een miljoen kijkers, waarvan er zelfs 16 meer dan 2 miljoen kijkers. Qua zenderaandeel in de core doelgroep scoorde 'The voice of Holland' ook het beste, met 52,1 procent op 8 november.
In 2013 introduceerde RTL 4 zeer veel nieuwe programma's en met veel succes. Zo waren er (soms zeer ruim) bovengemiddelde scores qua zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 - 49 jaar van: 'Geer & Goor: Effe Geen Cent Te Makken' (36,8 procent en 2,2 miljoen kijkers), 'SynDROOM' (33,7 procent en 1,9 miljoen), 'Weet Ik Veel' (33,7 procent en 2,4 miljoen), 'Verslaafd!' (33,8 procent en 1,8 miljoen), 'Wie Ben Ik?' (33,9 procent en 1,6 miljoen), 'Jouw Vrouw Mijn Vrouw VIPS' (27,0 procent en 1,2 miljoen), 'De Grote Improvisatieshow' (25,9 procent en 1,5 miljoen), 'Linda’s Zomerweek' (25,2 procent en 1,3 miljoen), 'Een Nieuw Begin' (24,6 procent en 1,3 miljoen), 'Mijn Leven In Puin' (21,6 procent en 1,3 miljoen), 'Volgende Week' (21,0 procent en 1,1 miljoen), 'The Taste' (20,8 procent en 1,1 miljoen) en 'Unforgettable' (20,7 procent en 1,2 miljoen). Ook 'RTL Late Night' hoort met 33,3 procent en 1,3 miljoen kijkers in dit rijtje thuis. De nieuwe dagelijkse talkshow groeide van de eerste (volledige) maand september met gemiddeld 582.000 kijkers uit naar gemiddeld 807.000 kijkers in december.
Daarnaast bleken de vaste waarden in de vooravond wederom van groot belang. Zo trok de best bekeken uitzendingen van 'Editie NL', 'RTL Boulevard', 'GTST' en 'RTL Nieuws' respectievelijk 1,3 miljoen, 1,5 miljoen, 2,3 miljoen en 1,9 miljoen kijkers.
RTL 5 komt dit jaar uit op een zenderaandeel van 6,8 procent in de core doelgroep 20-34 jaar en is hiermee gelijk aan vorig jaar. De best bekeken uitzending van het jaar was ‘Expeditie Robinson’ op 21 november met 32,4 procent zenderaandeel, gevolgd door ‘Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan’ met 22,3 procent zenderaandeel, ‘Expeditie Robinson Finale’ met 24,5 procent zenderaandeel, ‘Holland’s Next Top Model’ met 20,5 procent zenderaandeel en ‘Jokertje’s Jawoord’ met 22,0 procent zenderaandeel.
De uitzending van ‘Expeditie Robinson’ op 26 september heeft met 1,4 miljoen kijkers op 26 september jongstleden gezorgd voor een nieuw kijkcijferrecord van het programma bij RTL 5 .
De jongerenzender liet zich afgelopen jaar ook van een andere kant zien met opvallende, nieuwe programma’s als ‘Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan’ en ‘Het Zal Me Een Rotzorg Zijn’, waarin relevante onderwerpen aan bod komen. Daarnaast scoorde de zender mooie cijfers met spraakmakende realityreeksen. Nieuwkomer ‘Roy Donders: Stylist van het Zuiden’ haalde 18,9 procent en ook Samantha scoorde onverminderd hoog met ‘Huisje Boompje Barbie’ (16,7 procent) en ‘Samantha en Michael Willen Rust In De Tent’ (18,9 procent).
Overige nieuwe titels waren ‘Het Wilde Oosten’ (18,6 procent), ‘Cheat On Me’ (14,2 procent), ‘Lust, Liefde of Laten Lopen’ (12.5 procent), ‘Everybody Loves Joey’ (11.9 procent), ‘Killer Karaoke’ (10,4 procent) en Waar Rook is Zijn Britt & Ymke (12,0 procent).
RTL 7 bereikte in 2013 een zenderaandeel in de core doelgroep Mannen 20 – 49 jaar een zenderaandeel van 7,8 procent, aanzienlijk boven de score van vorig jaar (7,2 procent) en evenaring van het recordjaar 2011. Dit jaar haalde de zender twee nieuwe all time high maandrecords sinds de start van de mannenzender in 2005: in juli en december eindigde RTL 7 respectievelijk op 9,7 en 9,8 procent.
De best bekeken uitzending was de finale van het WK Darts op 1 januari met een zenderaandeel in de eigen doelgroep van 35,5 procent en 1,7 miljoen kijkers. De nummer 2 was de Europa League-finale in de Amsterdam ArenA (Benfica - Chelsea) met 38,0 procent zenderaandeel en 1,9 miljoen kijkers. 'Voetbal International' vestigde een nieuw record op 5 augustus met 24,7 procent zenderaandeel in Mannen 20 - 49 jaar.
De hoogste zenderaandelen in de core doelgroep voor de overige sportuitzendingen waren: 28,4 procent voor kickboksen (K1 World GP), 18,3 procent voor de WK kwalificatie play-off wedstrijd Portugal – Zweden, 16,4 procent voor de jubileumwedstrijd van Sjaak Swart, 14,5 procent voor RTL GP Dakar en 13,0 procent voor het WK boksen (zwaargewicht). Ook de sport-gerelateerde programma's 'Tour du Jour' en het nieuwe 'Koning Voetbal' scoorden erg goed, met respectievelijk 20,8 en 18,9 procent.
De best bekeken film bij RTL 7 was 'Die Hard 4.0' met 20,1 procent zenderaandeel (Mannen 20 - 49 jaar).
Vrouwenzender RTL 8 steeg afgelopen jaar naar een zenderaandeel van 3,4 procent in de doelgroep Vrouwen 20-49. Dat is 14 procent hoger dan vorig jaar (3,0 procent). Juli was de hoogste kijkcijfermaand sinds juli 2008. De crime avond op zondag is geliefd bij de kijkers. De best bekeken uitzendingen waren ‘CSI NY’ en ‘Crime Scene Investigation’ op zondag 17 november met respectievelijk 13,1 procent en 11,0 procent zenderaandeel. Daarnaast introduceerde de zender maandelijks twee filmthemaweken, die goed worden gewaardeerd door de kijkers. De best bekeken films in de core doelgroep zijn de klassiekers Grease met 10,6 procent zenderaandeel en Dirty Dancing met 8,1 procent zenderaandeel.
RTL Telekids groeide in 2013 naar een zenderaandeel van gemiddeld 9,2 procent zenderaandeel in de doelgroep 3-8 jaar (8,2 procent in 2012). Het kidsblok laat in alle tijdvakken een stijging zien, waarbij het ochtendtijdvak (ma tm vr) de meest opvallende. Het zenderaandeel nam hier toe naar 12,5 procent (2012: 10,9 procent). Ook heeft de uitbreiding van zendtijd in het weekend sinds september jl. voor een mooie stijging gezorgd van 8,9 procent in 2012 naar 9,7 procent zenderaandeel in 2013. De best bekeken programma’s in 2013 waren ‘Troetelbeertjes’, ‘Brandweerman Sam’ en ‘De Club Van Sinterklaas’.
Digitale themazenders
RTL Crime haalt een cumulatief bereik van 5,5 miljoen in de doelgroep 6+ en in de doelgroep 20-49 jaar 2,9 miljoen kijkers. De zender groeit hiermee in de core doelgroep naar de 9e plek in de ranking van alle themakanalen (was 22e plek in 2012).
RTL Lounge haalt in de doelgroep 6+ een cumulatief bereik van 5,6 miljoen en in Vrouwen 13+ 2,6 miljoen kijkers. De vrouwenzender komt hiermee op de 9e plek in de ranking van alle themakanalen in de doelgroep Vrouwen 13+.
RTL Telekids 24/7 is het op drie na best bekeken themakanaal in de doelgroep 3-8 jaar met een cumulatief bereik van 569.000. De kinderzender haalt een cumulatief bereik van 3,7 miljoen in de doelgroep 6+.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.