VTM gooit tv-zenders op de schop
Geschreven door Pieter Jongsma Laatste update:VTM gaat alle tv-zenders op de schop gooien. Vanaf eind augustus krijgen de zenders Q2, Vitaya en Caz de namen. VTM2, VTM3 en VTM4. Waar VTM blijft staan voor familie-entertainment, zet VTM 2 in op pittige reality, lokaal en internationaal. VTM 3 zorgt elke dag voor een topfilm, aangevuld met series en sitcoms en VTM 4 zet in op actie en classics.
De nieuwe VTM-zenders vervangen de huidige zenders. Vanaf eind augustus krijgen de zenders ook een nieuwe baseline. De iconische baseline, die in 1989 werd gelanceerd bij de start van VTM, keert terug. “Kleurt je dag’ is als slogan eigenlijk nooit weggeweest. Hij behoort als het ware tot het erfgoed van Vlaanderen.
Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, Streaming en Radio: “Met VTM hebben we vandaag een heel sterk merk, met straffe creatieve content en een enorm fanship in Vlaanderen. We verbreden de unieke band die VTM heeft met de Vlaming en maken van onze familiezender een familie van zenders, waarmee we alle doelgroepen aanspreken. Dit is een belangrijke mijlpaal voor VTM. Sinds de start van Ka2 in 1995 hebben we ervoor gekozen ons aanbod naast VTM te differentiëren, met eigen namen en eigen merken. Dat gaat nu op de schop. Vanaf 31 augustus is het VTM, VTM 2, VTM 3 en VTM 4.”
De nieuwe VTM-zenders starten uiteraard niet ‘from scratch’, want er zijn al heel wat programma’s over alle tv-zenders van DPG Media heen die graag bekeken worden. Maar er zal wel gerichter gekozen worden per zender wat er waar te zien is én er zullen heel wat lokale programma’s gemaakt worden voor VTM 2.
Dirk Lodewyckx: “Deze nieuwe zenderstrategie zorgt er ook voor dat we meer dan ooit inzetten op lokale programma’s. Voor VTM 2 uiteraard, maar daarnaast produceren we vandaag ook extra content voor onze digitale platformen VTM GO en straks ook voor het nieuwe betalende streaming platform. We vinden dit een belangrijk signaal, zeker in coronatijden, om de lokale productiesector extra zuurstof te geven.”
Kristine Willems gaat aan de slag als channel manager van de nieuwe zenders. Zij was de voorbije jaren Hoofd Factual bij DPG Media en leidde voordien het productiehuis Fremantle Media Belgium en was netmanager van VT4 en VijfTV. Maarten Janssen is sinds maart 2020 aan de slag als channel manager van VTM.