'Commissie van Deskundigen' wordt 'NOS Ombudsman'
Geschreven door Pieter JongsmaDe Commissie van Deskundigen van de NOS gaat haar ombudsfunctie voortaan uitvoeren onder de naam: NOS Ombudsman. Met deze naamswijziging wil de commissie haar rol duidelijker en herkenbaarder maken voor het publiek.
“Een prima initiatief van de Commissie”, aldus algemeen directeur Jan de Jong, “De vindbaarheid van de NOS Ombudsman kon beter. Voor het publiek is ‘ombudsman’ herkenbaarder dan het wat ontoegankelijkere ‘Commissie van Deskundigen’.” De taken en verantwoordelijkheden van de Commissie veranderen niet.
De Commissie van Deskundigen is opgericht na het vertrek van de ombudsman bij de NOS in 2010. Met de oprichting van de commissie werd de ombudsfunctie opnieuw vormgegeven. Deze is dus nooit weggeweest.
De commissie draagt bij aan de publieke en journalistieke verantwoording van de NOS. De commissie behandelt indien nodig klachten over de berichtgeving van de NOS. Kijkers, luisteraars en lezers kunnen zich met opmerkingen, vragen en klachten in eerste instantie richten tot de afdeling Publieksvoorlichting van de NOS. Indien een klager niet tevreden is met de reactie van de NOS, kan hij/zij zich wenden tot de Commissie van Deskundigen, vanaf nu dus de NOS Ombudsman.
De rol van NOS Ombudsman wordt gezamenlijk vervuld door Harry Kramer (voorzitter), Huub Wijfjes, Ouke Arts, Yvonne Zonderop en Suzette Wyers. Zij zijn bereikbaar via het emailadres: ombudsman@nos.nl.
Meer informatie over de klachtenprocedure, de taken en verantwoordelijkheden van de NOS Ombudsman vindt u op de corporate site van de NOS:http://over.nos.nl/organisatie/nos-ombudsman.