RTL 4 wint de kijkcijferstrijd

RTL 4 wint de kijkcijferstrijd

Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:

De strijd om de kijkcijfers is zaterdag gewonnen door RTL 4. De commerciële zender wist haar concurrenten ruim voor te blijven. Rond 20.00 uur was het RTL die de meeste kijkers aan zich wist te binden.

De talentshow Holland's Got Talent (HGT) wist de meeste kijkers te vermaken. Ruim 1.520.000 mensen zaten voor de buis om al het talent te bewonderen. Het aantal kijkers is wel iets terug gelopen ten opzichte met vorige week, maar sta vast op de tweede plaatst in de kijkcijfer top 25. Met dit kijkcijferaantal haalt RTL een marktaandeel op van 26, 5 %.

Direct na HGT stond de tweede aflevering van Roodkapje op het programma. De nieuwe spelshow van Paul de Leeuw wist ook veel kijkers te trekken. De spelshow werd bekeken door 1.142.000 mensen. Dat zijn ruim 200.000 meer kijkers dan de eerste week. Roodkapje staat op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. De vierde plek is ook goed voor een marktaandeel van 19,3 %. Een mooie score voor RTL 4. 

De concurrentie was volop aanwezig, ook bij de andere commerciële zender SBS 6. Deze kwam met een vernieuwde zaterdagavond met maar liefst drie gloednieuwe programma's.

Het eerste nieuwe programma voor SBS 6 was de zangcompetitie Beat It. Deze nieuwe show, waarin Gerard Joling en Jan Smit het tegen elkaar opnemen, werd grootst aangekondigd op de zender zelf. Ruim 949.000 mensen zaten voor de buis om deze eerste aflevering te bekijken. De show staat daarmee op de achste plek in de kijkcijfer top 25. Dit kijkcijferaantal bezorgt SBS een marktaandeel van 16,8 %.

Meteen na Beat It werd een remake uitgezonden van de Surprise show, met de titel Surprise Surprise. Dit programma wist meer dan een miljoen kijkers te trekken. Ruim 1.008.000 zagen de eerste aflevering met presentatrice Do. SBS staat met dit programma op een mooie vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Dit kijkcijferaantal is goed voor het zelfde marktaandeel als ook Beat It opbracht, namelijk 16,8 %,

Het derde nieuwe programma voor SBS was De Beste Liedjes van. In dit muziekprogramma ontvangt Jeroen van der Boom diverse muzikale gasten. Door het late uitzendtijdstip wisten niet veel kijkers hier interesse in te hebben. In totaal keken er 297.000 mensen naar dit muziekprogramma. Hiermee haalt SBS een marktaandeel binnen van 7,1 %.

Naast SBS had ook de NPO 1 een geheel nieuwe zaterdagavond. Met onder andere Frans Bauer, Ruben Nicolai en een nieuw seizoen Koefnoen.

De TROS zond het amusement's programma Vive La Frans uit. De show met Frans Bauer werd door 880.000 mensen bekeken. Hiermee staat Vive La Frans op de tiende plek in de kijkcijfer top 25. De TROS ziet een marktaandeel van 15,3 % binnen komen.

Meteen na Vive La Frans was het tijd voor Golden Oldies; the road to Berlin. In dit BNN programma reist Ruben Nicolai met een koor af naar Berlijn. Ruim 616.000 mensen zagen deze eerste aflevering. Hiermee scoort BNN een marktaandeel van 14,6 %.

Als derde was het de beurt aan Koefnoen. Het nieuwe seizoen van dit cabaret programma werd door 821.000 mensen bekeken. Het nieuwe seizoen staat hiermee op de elfde plek in de kijkcijfer top 25. De AVROTROS haalt hiermee een marktaandeel op van 13,5 %.

Alleen Studio Sport Eredivisie wist meer kijkers te trekken dan HGT. In totaal keken er ruim 1.800.000 naar het sportprogramma. De NOS haalt hiermee een marktaandeel binnen van 34,1 %.

Ook het NOS Journaal van 20.00 uur wist ook veel kijkers te informeren. Hier keken in totaal 1.507.000 mensen naar en staat op de derde plaats in de kijkcijfer top 25. Met een marktaandeel van 27,9 % was het ook voor de NOS een goede avond.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die dagelijks door Stichting kijkonderzoek op haar website publiceert worden.