Ook ''verliezers'' op Oudejaarsavond
Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:De kennisquiz van de NCRV, De Slimste Mens, kon merken dat het gisteren Oudejaarsavond was. Gemiddeld gezien wordt de quiz, die gepresenteerd wordt door Philip Freriks, door ruim 1.3 miljoen kijkers bekeken.
Op Oudejaarsavond liep dit kijkers aantal terug naar 871.000 kijkers. Door deze kijkcijfers wist De Slimste Mens op plek 15 te eindigen in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NCRV kwam daardoor uit op 14,5 %.
Ouderenomroep Max had op NPO 2 een speciale Oudejaarsshow, Tijd voor Max oudejaarsshow. Dit werd bekeken door slechts 209.000 mensen. Het tijdstip van 22.25 uur had net als De Slimste Mens last van concurrentie van andere zenders. Het marktaandeel voor Max kwam uit op 3,0 %.
Niet alleen NPO 2 had last van de concurrentie, ook SBS6 zag dat de kijkers massaal naar de andere omroepen schakelden. Om 20.00 uur zond SBS6 het jaaroverzicht uit van NU.nl. Daar keken in totaal 203.000 mensen naar. Dit programma wist niet in de kijkcijfer top 25 te eindigen. Het marktaandeel voor SBS6 kwam daardoor uit op 3,5 %.
Om een moeilijke tijd, 20.30 uur, wist SBS6 Henny Huisman te strikken. In de 25 meest onvergetelijke TV momenten van 2014 was het de taak aan Henny om de filmpjes aan elkaar te praten. Henny wist wel meer kijkers te trekken dan het jaaroverzicht van NU.nl. In totaal keken er om 20.30 uur 452.000 mensen naar de show van Henny. Het marktaandeel kwam daarmee uit op 7,4 %. Ook dit programma wist niet in de kijkcijfer top 25 te eindigen.
Henny Huisman warmde de kijker wel op voor een speciale aflevering van Komt een man bij de dokter (KEMBDD). Dat werd direct na de show van Henny Huisman uitgezonden. In totaal keken er 528.000 mensen naar de speciale aflevering van KEMBDD. Het programma wist dankzij deze kijkcijfers op plek 21 te eindigen in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel kwam daarmee uit op 9,7 %.
Dit blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.