SBS ook geïnteresseerd in sublicenties Olympische Spelen
Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:Niet alleen de NOS is geïnteresseerd in de sublicenties van de Olympische Spelen die Discovery Communications, het moederbedrijf van Eurosport, wil verkopen, nu zij de Europese uitzendrechten voor de Olympische Spelen van 2018, 2020, 2022 en 2024 hebben gekocht.
Dinsdag maakte Camiel Eurlings, hoofd communicatie van het Internationaal Olympisch Comité, bekend dat Discovery Communications sublicenties wil gaan verkopen. “Discovery heeft aangegeven dat het in veel Europese landen tot ‘sublicense agreements’ wil komen”, zei hij dinsdag.
“Dat gaat dan niet alleen om samenvattingen, maar ook om live-uitzendingen van sporten die in Nederland belangrijk zijn”, vervolgde Eurlings. NOS-directeur Jan de Jong liet maandag weten, toen hij een reactie gaf op de verkoop aan Eurosport, dat zij hierin geïnteresseerd zijn.
“Het is voor de NOS nog onduidelijk wat dit betekent. Behalve dat wij de Spelen niet meer zo kunnen uitzenden als voorheen. We zetten in op een ruime sublicentie”, zei De Jong toen. Maar niet alleen de NOS heeft interesse in de sublicenties van Discovery Communications voor de Spelen.
SBS heeft ook interesse in de sublicenties die Discovery Communications gaat aanbieden. “Uiteraard zijn de Olympische Spelen ook voor ons interessant maar niet tegen elke prijs”, laat een woordvoerder van SBS, het moederbedrijf van SBS6, Net5 en Veronica, aan Showbizznetwork weten.
Sportzender FOX wil niet al te veel kwijt over hun interesse. “We kunnen daar geen antwoord op geven, op dit moment is hierover niet meer bekend dan dat wij zelf ook in de media lezen. Dat is te weinig concreet om een inhoudelijk oordeel te vormen”, laat een woordvoerder weten.
FOX zegt tevens niet dat zij niet geïnteresseerd zijn in de sublicenties voor de Olympische Spelen van Discovery Communications. “We zullen de ontwikkelingen uiteraard met belangstelling volgen”, vervolgd een woordvoerder van televisiezender FOX tegenover Showbizznetwork.nl.
Wij hebben ook aan RTL gevraagd of zij, net als SBS en FOX, interesse hebben in de sublicenties van de Olympische Spelen die Discovery Communications wil gaan aanbieden. RTL Nederland, het moederbedrijf van tv-zenders RTL4, RTL5, RTL7 en RTL8, heeft nog niet gereageerd op onze vraag.
Discovery Communications wil niks kwijt over het feit of de sublicenties überhaupt in handen kunnen komen van een commerciële tv-zender. “Ik kan op dit moment helaas niet meer informatie geven dan wat er tijdens de persconferentie is gezegd”, aldus een woordvoerder van het tv-bedrijf.