Net5-show The Island van start met half miljoen kijkers
Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:Net5 trok donderdagavond ‘slechts’ 522.000 kijkers met het vernieuwende survivalprogramma The Island. Het marktaandeel voor het nieuwe programma, gepresenteerd door de nieuwe Net5-presentator Arie Boomsma, komt uit op 8,5 procent voor de commerciële televisiezender van SBS.
De eerste aflevering van The Island is geen succes voor de zender, die zich niet langer alleen op vrouwen richt. Begin 2005 raakte Net5 Expeditie Robinson kwijt aan tv-zender Talpa, de nieuwe zender van John de Mol. Expeditie Robinson was het best scorende programma van Net5.
In september 2005 introduceerde Net5 de opvolger van Expeditie Robinson, Terra Incognita. Dit bleek geen succes te zijn en verdween na één seizoen van de buis. Volgens de zender is The Island geen opvolger van Expeditie Robinson. Het heeft geen spellen, geen eliminaties en geen geldprijs.
In The Island worden 15 deelnemers compleet geïsoleerd van de buitenwereld om te overleven op een onbewoond eiland. Er is geen crew, geen cameraploegen of productieteam. Een maand lang moeten de deelnemers zien te overleven met enkel en alleen wat de natuur hen te bieden heeft.
Het is voor Arie Boomsma, die The Island presenteert, zijn eerste programma voor Net5. Arie presenteert het programma vanaf een nabijgelegen locatie in Panama. Hij brengt de kandidaten van het survivalprogramma naar het eiland en haalt de overgebleven deelnemers na vier weken weer op.
RTL4 zond tegenover The Island de film De Marathon uit, goed voor 865.000 kijkers en 14,5 procent marktaandeel. De BNN-serie Tessa trok 863.000 kijkers op NPO 1, goed voor 13,6 procent marktaandeel. NCIS: Los Angeles trok 416.000 kijkers op SBS6, goed voor 6,6 procent marktaandeel.