Maart mooie maand voor de RTL zenders
Geschreven door Pieter JongsmaMarktleider RTL Nederland heeft in de maand maart met de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 bereikt van 32,4 procent. Dat is drie procent hoger dan vorige maand (31,5 procent). In dezelfde periode stegen de PO naar 26,9 procent (februari: 26,7 procent) en daalde de SBS Groep naar 20,1 procent (februari: 20,7 procent).
RTL 4 introduceerde in maart opnieuw veel nieuwe programma’s en deed dat met succes. Daarmee kwam de familiezender in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 uit op een zenderaandeel van 20,7 procent, een stabiele score vergeleken met vorige maand (20,7 procent). ‘Weet Ik Veel’ beleefde in maart de première en was in de eerste maand gelijk het best bekeken programma van RTL 4: 2,4 miljoen kijkers op 23 maart. Ook met de app die bij het programma hoort werden records gebroken, deze werd maar liefst 700.000 keer gedownload. ‘Divorce’ bereikte in maart het allerhoogste zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar: 37,0 procent op 3 maart.
Ook andere nieuwe programma’s gingen goed van start in maart, zoals ‘De Grote Improvisatieshow’ (1,5 miljoen kijkers), ‘Aaf’ (1,5 miljoen) en ‘Een Nieuw Begin’ (1,2 miljoen). De nieuwe vrijdagavondshow rond het thema ‘dans’, ‘Everybody Dance Now’, bleef het na de start in februari ook in maart goed doen, met een recordaantal kijkers op 15 maart: 1,6 miljoen kijkers.
De al bekende titels gingen in maart eveneens sterk uit de startblokken, zoals ‘Postcode Loterij Miljoenenjacht’ (2,1 miljoen), ‘Buch in de Bajes’ (1,1 miljoen) en ‘Hotter Than My Daughter’ (1,5 miljoen). Het laatstgenoemde programma wist met de herhaling op zaterdagavond (23 maart) bovendien ook nog eens bijna 900.000 kijkers te vermaken.
Het langlopende ‘Help, Mijn Man Is Klusser’ bereikte op 21 maart met 1,7 miljoen kijkers een nieuw record. Daarnaast bleef de vooravond ijzersterk en keken er op 21 maart maar liefst 2,1 miljoen mensen naar ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’.
Jongerenzender RTL 5 kwam afgelopen maand uit op een zenderaandeel van 5,9 procent in de doelgroep 20 – 34 jaar en is daarmee dertien procent hoger dan vorige maand (5,2 procent). Er gingen diverse nieuwe programma’s van start, zoals ‘Huisje Boompje Barbie’. De eerste aflevering op 5 maart ging van start met 521.000 kijkers 6+ en 12,2 procent zenderaandeel in de core doelgroep. Op 12 maart stemden 586.000 kijkers 6+ af op Barbie’s perikelen met 14,3 procent zenderaandeel. Het programma is hiermee het best bekeken programma van RTL 5. ‘Echte Meisjes op de Prairie’ ging ook op 5 maart van start, met 319.000 kijkers in 6+ en 8,8 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 – 34 jaar. Op 12 maart steeg dit naar 400.000 kijkers 6+. ‘Cheat on Me’ ging op 4 maart van start met 295.000 kijkers 6+ en 4,4 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. Op 25 maart werd met dit programma het hoogste zenderaandeel tot nu toe in de doelgroep 20 – 34 jaar gehaald: 12,3 procent. De eerste aflevering van de nieuwe Nederlandse soap ‘Malaika’ haalde op 25 maart een mooie 9,6 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. De eerste aflevering van ‘Take Me Out’ kwam uit met 7 procent zenderaandeel.
Mannenzender RTL 7 komt over maart uit op een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar van 7,4 procent. Dat is fors hoger dan vorige maand (6,8 procent). ‘Voetbal International’ is weer goed bekeken en vestigde op 15 maart zelfs een nieuw record met de vrijdagavondaflevering: 926.000 kijkers en een zenderaandeel van 24,1 procent (Mannen 20 – 49 jaar). Aansluitend kwam dezelfde avond de K-1 World Grand Prix uit op 28,4 procent.
Ondanks de uitschakeling van de Nederlandse clubs, trokken de Europa League-wedstrijden nog steeds veel kijkers. De best bekeken wedstrijd was Chelsea – Steaua Boekarest met 712.000 kijkers en 17,5 procent zenderaandeel in de coredoelgroep van RTL 7.
‘Derksen &…’ en darts (Premier League) scoorden bovengemiddeld evenals ‘Leven Als Een Prof’ en ‘SPARTA: Achter De Poorten Van Het Kasteel’, twee series die in maart van start gingen. De best bekeken film op RTL 7 was ‘True Lies’ met een zenderaandeel van 12,7 procent (Mannen 20 – 49 jaar).
RTL 8 haalde in maart een zenderaandeel van 3,2 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. De dubbele aflevering van ‘Crime Scene Investigation’ en het daarop volgende ‘CSI: New York’ hebben het op de zondagavond met respectievelijk gemiddeld 5,0 procent en 4,9 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar goed gedaan. De best bekeken film was ‘Sweetest Thing’ op 29 maart met 6,4 procent zenderaandeel in de core doelgroep, gevolgd door ‘Good Will Hunting’ op 11 maart met 6,0 procent zenderaandeel.
RTL Telekids haalt in maart een gemiddeld zenderaandeel van 9,2 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar over alle tijdvakken heen. Dat is hoger dan vorige maand toen het op 9,0 procent eindigde. Het middag-tijdvak op maandag t/m vrijdag is licht gegroeid ten opzichte van vorige maand naar gemiddeld 5,1 procent zenderaandeel. Het ochtend-tijdvak op zaterdag-zondag is met gemiddeld 10,7 procent ook beter bekeken dan vorige maand.
Digital zenders
RTL Crime haalde in maart een bereik van 935.000 kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar haalde de zender een bereik van 484.000 kijkers.
RTL Lounge haalde een bereik van 1,4 miljoen in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 715.000 kijkers.
RTL Telekids 24/7 behaalde een gemiddeld bereik van 641.000 kijkers in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender een bereik van 122.000 kijkers.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.