Voorsprong RTL gegroeid in september
Geschreven door Pieter JongsmaRTL Nederland heeft in september met de vier zenders een gezamenlijk zenderaandeel bereikt van 34,8 procent (doelgroep 20 – 49 jaar). Een jaar geleden lag dit nog op 33,1 procent. Met name RTL 4, RTL 5 en RTL 8 lieten een mooie stijging zien. Bij de PO was er een terugval (van 27,0 naar 24,2 procent), evenals bij de SBS Groep (van 21,2 naar 19,5 procent).
Marktleider RTL 4 is flink gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In september kwam de familiezender uit op een zenderaandeel in de eigen doelgroep (Boodschappers 20 – 49 jaar) van 20,9 procent. In september 2012 was dit nog 18,9 procent. En dat terwijl de concurrentie daalde, Nederland 1 van 16,0 naar 12,7 procent en SBS6 van 10,7 naar 8,5 procent. De best bekeken uitzending was op de vrijdagavond: ‘The voice of Holland’, met ruim 2,7 miljoen kijkers op 13 september, goed voor een zenderaandeel in de core doelgroep van maar liefst 53,7 procent.
Ook de zaterdagavond is ijzersterk, ‘Wie Ben Ik?’, ‘Ik Hou van Holland’ en ‘Dit Was Het Nieuws’ scoorden zenderaandelen van respectievelijk 28,5, 33,0 en 28,5 procent. Nieuw op de zondagavond was de serie ‘De Man Met De Hamer’, dat van start ging met een hele mooie 1,4 miljoen kijkers. Doordeweeks wisten ‘Een Dubbeltje Op Zijn Kant’ en ‘Uitstel Van Executie’ een nieuw all time high record te vestigen: 1,6 miljoen en 1,4 miljoen kijkers. ‘RTL Late Night’ bereikte in de tweede maand een piek van 1,2 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 28,2 procent in de doelgroep van RTL 4. In totaal 15 titels van RTL 4 kwamen in september boven de 1 miljoen kijkers uit.
Jongerenzender RTL 5 komt deze maand uit op een zenderaandeel van 8,9 procent in de doelgroep 20-34 jaar en is hiermee 11 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (8,0 procent) en 27 procent hoger dan vorige maand (7,0 procent). Op maandagavond worden goede scores gehaald met ‘Samantha En Michael Willen Rust in de Tent’ en ‘Holland’s Next Top Model’. Samantha’s realityreeks had het hoogste aandeel in de eigen doelgroep op 9 september met 19,7 procent zenderaandeel. Voor ‘Holland’s Next Top Model’ was dat de uitzending van 2 september met een mooi aandeel van 20,7 procent. Op donderdag 26 september haalde ‘Expeditie Robinson’ bij RTL 5 een record aantal kijkers met 1,4 miljoen kijkers 6+. Op donderdag zijn er ook mooie resultaten voor ‘Het Wilde Oosten’. De Achterhoekse jongeren trokken op 19 september 18,6 procent in 20-34 jaar. Ook de nieuwe vooravond van RTL 5 slaat goed aan in de core doelgroep van de zender. De hoogste aandelen werden behaald op 20 september voor ‘Even Krap Bij Kas’ (14,9 procent) en ‘112 Ooggetuige’ (10,7 procent) en op 4 september voor ‘Tattoo Stories’ (11,7 procent).
RTL 7 kwam in september uit op een zenderaandeel van 6,3 procent in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar. De best bekeken uitzending was ‘Voetbal International’ met 975.000 kijkers, bijna een nieuw record (997.000 kijkers op 19 maart 2012). In de core doelgroep van de mannenzender leverde dat een zenderaandeel op van 23,3 procent. De nummer 2 was de Europa League-wedstrijd tussen AZ en Maccabi Haifa, waar 952.000 kijkers op afstemden. ‘Derksen &… Willem Van Hanegem’ trok op 16 september maar liefst 492.000 kijkers en bereikte daarmee een zenderaandeel van 13,9 procent in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar, én een nieuw record. De film met de meeste kijkers was ‘Inside Man’ met 430.000 kijkers, de film met het hoogste zenderaandeel was ‘United 93’ met 10,8 procent in de doelgroep van RTL 7.
RTL 8 haalt een zenderaandeel van 3,4 procent in de doelgroep Vrouwen 20-49, dat is 10 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (3,1 procent). De best bekeken film op RTL 8 was Failure To Launch in de themaweek “De Week Van Sarah Jessica Parker films” op dinsdag 17 september met 6,7 procent zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20-49. Het best bekeken programma op RTL 8 was de uitzending van ‘Crime Scene Investigation’ op zondag 15 september met 6,9 procent zenderaandeel in de core doelgroep.
RTL Telekids is op 31 augustus gestart met de uitbreiding van de uitzendtijden in het weekend. Dit heeft voor mooie resultaten gezorgd. De weekenddagen behaalden gemiddeld een mooie 10,0 procent zenderaandeel. RTL Telekids haalt over alle tijdvakken heen een gemiddeld zenderaandeel van 10.4 procent in de doelgroep 3-8 jaar. RTL Telekids komt hiermee in de ranking op de 3e plaats van kinderzenders. De best bekeken programma’s waren ‘De Troetelbeertjes’ op zaterdag 21 september en ‘Brandweerman Sam’ op dinsdag 3 september.
Digitale themakanalen
RTL Crime was in september zender van de maand bij Ziggo. Hierdoor stijgt het bereik naar 2.656.000 kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20-49 jaar haalde de zender een bereik van 1.380.000.
RTL Lounge was zender van de maand bij KPN en KPN Glashart Media. Het bereik van de zender groeit hierdoor naar 2.178.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 1.104.000, wat een ruime verdubbeling is t.o.v vorige maand.
RTL Telekids 24/7 haalt een gemiddeld bereik van 631.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3-8 jaar stijgt de zender naar een bereik van 187.000.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.