Column: Steeds meer YouTubers op tv
Geschreven door Vincent PopkenHet weekend is bijna om en de nieuwe week staat op het punt van beginnen, maar niet voordat wij hebben teruggeblikt op de afgelopen week. Iedere zondag blikt een columnist van Showbizznetwork.nl terug op de voorbije week. Wat is hen deze week opgevallen?
De laatste jaren maken steeds meer YouTubers de overstap naar tv en bekende Nederlanders de overstap naar YouTube. Zo zien we tegenwoordig Anna Nooshin (meer dan 200.000 abonnees op YouTube) als presentatrice en jurylid bij Holland's Next Top Model en verscheen Monica Geuze (meer dan 350.00 abonnees) in Kroongetuigen en doet Giel de Winter (meer dan 1,5 miljoen abonnees op zijn YouTube-kanaal StukTV) vanaf volgende week mee met Het Perfecte Plaatje, terwijl Tim Hofman (#BOOS) en Gerard Joling actief zijn op YouTube.
Steeds vaker hoor ik dat televisie geen toekomst meer heeft en dat o.a. YouTube de toekomst is. Dat terwijl steeds meer Youtubers zeggen dat het einde van YouTube eraan zit te komen en maken dus de overstap naar tv. Dat heeft grotendeels met geld te maken. De laatste tijd is er veel veranderd bij YouTube sinds de grootste Youtuber Pewdiepie (57,5 miljoen abonnees) enkele racistische opmerkingen had gemaakt in een livestream. Dat deed enkele grote adverteerders doen besluiten om zich terug te trekken van YouTube waardoor de meeste YouTubers aanzienlijk minder gingen verdienen. YouTube kwam haar adverteerders tegemoet en er kwam een systeem waardoor video’s met aanstootgevende inhoud automatisch worden uitgesloten voor inkomsten. Echter is dit systeem niet zo accuraat waardoor onschuldige video’s ook regelmatig uitgesloten worden van inkomsten.
Door deze veranderingen op YouTube zijn de inkomsten van veel YouTubers onzeker geworden en proberen de meeste overal geld uit te halen om toch nog aan die inkomsten te komen, denk hierbij aan betaalde promoties etc. Dat kan een reden zijn waarom YouTubers zich steeds meer oriënteren op verschillende platformen, waaronder tv.
Je ziet tegenwoordig niet alleen YouTubers op tv, maar nu ook in de bioscoop. De hoofdrol van die film Misfit wordt gespeeld door de 25-jarige Djamila Verhoef (meer dan 750.000 abonnees op haar YouTube-kanaal MeisjeDjamila) en dat terwijl Djamila geen acteerervaring heeft en video’s maakt over glitters, slijm en challenges.
Is de overstap van YouTube naar tv gaan een stap vooruit? Ik denk het wel, ondanks dat veel bekende Nederlanders juist naar Youtube toe bewegen en beweren dat YouTube de toekomst is. Wel geloof ik dat Youtube de toekomst kan gaan worden mits ze het vertrouwen kunnen winnen van adverteerders en YouTube en zekerheid kunnen geven over inkomsten.