Songfestival-column: ‘Diversiteit hoog in vaandel bij organisatie’
Bron: NPO / William Rutten

Songfestival-column: ‘Diversiteit hoog in vaandel bij organisatie’

Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:

Elke vrijdag laten Vincent en Daniël van Songfestival Update hun licht schijnen op de actuele ontwikkelingen rondom het Eurovisie Songfestival 2020 in Rotterdam.

Niemand minder dan NikkieTutorials is door de NPO gestrikt om online verslag te doen van het Eurovisie Songfestival. Voor het eerst in de geschiedenis van het Songfestival is er een online-host, die via social media verslag zal doen van het mega-evenement. Het Songfestival heeft in de digitale wereld nog grote stappen te maken, want er gebeurt online vrij weinig. Op het officiële YouTube-kanaal van het Songfestival waren de afgelopen jaren alleen wat rehearsal-beelden te zien, maar dit jaar wordt er online flink uitgepakt. Nederland tilt het Songfestival op alle fronten naar een hoger niveau.

De keuze voor NikkieTutorials komt volgens mij niet zomaar uit de lucht vallen, want wie is dit jaar de hoofdsponsor van het Songfestival? Juist, haarproducten-fabrikant Moroccanoil. Nikkie de Jager gaat onder andere een backstage-serie maken. Het kan natuurlijk niet anders dat zij als visagiste regelmatig de visagieruimte induikt, om dan met de producten van Moroccanoil de deelnemers zelf onder handen te nemen. Nikkie lijkt gewoon onderdeel van een sponsordeal. Maar wordt het Songfestival zo niet te commercieel? Vorig jaar hadden we MyHeritage en deden alle deelnemers ineens een DNA-test. En nu dit. Best opvallend, want het Songfestival wordt vooral door publieke omroepen uitgezonden, die al een hoop publiek-geld moeten neerleggen om mee te mogen doen.

Daniël

Ik ben het allereerst met je eens dat het Eurovisie Songfestival nog veel meer zou kunnen doen met social media. Zoals je al omschrijft gebruikt het Songfestival eigenlijk alleen YouTube om beelden op te publiceren die vrij weinig extra content bevat. Daarom denk ik dat het wel goed is dat ze NikkieTutorials bij het Songfestival betrekken. Ik hoop dat ze hun social media-strategie hiermee ook uitbreiden en een grotere (en vooral jongere) doelgroep aan gaan spreken. En wat betreft de mogelijke campagne waar jij op doelt, ik denk dat het wel zal meevallen hoe vaak je daar iets van zal merken tijdens het Songfestival zelf, tenzij je het zelf opzoekt. De sponsor van vorig jaar zou ik niet eens weten als we daar zelf geen video over hadden gemaakt.

Verder vind ik de keuze om te kiezen voor Nikkie wel mooi. Diversiteit staat hoog op het vaandel bij de organisatie van het Songfestival. Nu Nikkie vorige maand in een video vertelde dat ze geboren is als jongen, sluit dat goed aan. Echter zijn er helaas nog genoeg landen die aan het Songfestival meedoen waarbij LGHBTI-acceptatie nog niet zo vanzelfsprekend is als bij ons. In landen als Polen, Bulgarije en Rusland is de meerderheid van de bevolking tegen homoseksualiteit. Dat is iets wat ik veel opvallender vind dan een commerciële stunt. Ik hoop dat het Songfestival dit jaar daar meer mee gaat doen, vooral omdat Nederland het eerste land was die het homohuwelijk legaliseerde. 

Vincent