Voorsprong RTL toegenomen in eerste maand 2014
Geschreven door Pieter JongsmaHet gezamenlijk zenderaandeel van RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 is in januari gestegen naar 33,4 procent (doelgroep: 20 – 49 jaar). De vier zenders van RTL Nederland kwamen in januari 2013 uit op 32,9 procent. In dezelfde maand daalden de kijkcijfers van de concurrentie. De PO zakten terug van 26,2 procent (januari 2013) naar 25,2 procent vorige maand en de SBS Groep ging van 20,3 (januari 2013) naar 20,0 procent.
Marktleider RTL 4 komt in januari uit op een zenderaandeel in de doelgroep van de familiezender (Boodschappers 20 – 49 jaar) van 20,0 procent, fors boven de eerstvolgende concurrent (Nederland 1 met 16,9 procent).
De best bekeken uitzending was ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ op 27 januari. Maar liefst 2,3 miljoen mensen keken er naar de bruiloft van Lucas en Menno, wat goed was voor een zenderaandeel in de coredoelgroep van 39,0 procent. Nog twee programma’s kwamen boven de 2 miljoen kijkers uit, ‘The Voice Kids’ (2,1 miljoen) en ‘All You Need Is Love’ (2,1 miljoen), en drie programma’s kwamen heel knap bij dat aantal in de buurt: ‘De TV Kantine’ (1,9 miljoen), ‘RTL Nieuws’ (1,8 miljoen) en ‘Assepoester, Een Modern Sprookje’ (1,9 miljoen).
Het laatste was voor het eerst bij RTL 4 te zien, de verfilming van een sprookje waarbij uiteenlopende BN’ers de rollen vertolkten. Andere geheel nieuwe titels die opvielen waren de buitenlandse series ‘The Blacklist’ (23,2 procent zenderaandeel in Boodschappers 20 – 49 jaar op de maandag) en ‘Broadchurch’ (20,6 procent op de zondagavond, tegenover ‘Boer Zoekt Vrouw’).
Verder waren er bovengemiddelde scores van ‘De Grote Improvisatieshow’ (27,2 procent), ‘RTL Late Night’ (27,6 procent), ‘RTL Boulevard’ (30,7 procent), ‘Eigen Huis & Tuin’ (23,0 procent), ‘Editie NL’ (30,1 procent), ‘Campinglife’ (21,3 procent) en ‘TV Makelaar: Mission Impossible’ (20,2 procent).
De films ‘Mission Impossible: Ghost Protocol’, ‘Gooische Vrouwen’, ‘Nova Zembla’, ‘The Tourist’ en ‘Unstoppable’ trokken bij RTL 4 allemaal een miljoenenpubliek.
RTL 5 behaalde afgelopen maand een zenderaandeel van 5,7 procent in de core doelgroep 20 – 34 jaar en is hiermee 10 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (5,2 procent). ‘Britt en Ymke aan de bak in Blanes’ ging op 7 januari goed van start met 12,8 procent zenderaandeel en ‘Lust, Liefde, Laten Lopen’ haalde op 28 januari 11,8 procent. De best bekeken film was ‘Red’ met een aandeel van 10,3 procent in de core doelgroep en 739.000 kijkers in 6+. De komende weken gaat bij RTL 5 een groot aantal nieuwe, veelbelovende programma’s van eigen bodem van start, zoals ‘The Hit’, ‘ADAM zkt. EVA’ en ‘I Can Make You A Supermodel’.
RTL 7 kwam in januari uit op een zenderaandeel van 7,5 procent in de doelgroep van de mannenzender, Mannen 20 - 49 jaar. Daarmee is het in deze doelgroep de vierde zender van Nederland.
De best bekeken uitzending was met voorsprong de finale van het WK Darts op 1 januari. Meer dan 2 miljoen mensen zagen Michael van Gerwen wereldkampioen worden en dat was goed voor een zenderaandeel in de core doelgroep van RTL 7 van 34,3 procent. Een zeer goede tweede was 'Voetbal International' op 27 januari met 903.000 kijkers en een zenderaandeel van 17,2 procent (Mannen 20 - 49 jaar).
Naast het darts en nog zonder de Europa League-wedstrijden in januari (de eerstvolgende duels zijn 20 februari), deden ook de andere sportuitzendingen het prima bij RTL 7. Zo behaalde 'RTL GP: Dakar' op 9 januari 13,0 procent en op 1 januari kwam de 'RTL 7 Fight Night: Glory kickboksen' uit op 21,6 procent in Mannen 20 - 49 jaar.
Ook de films werden goed bekeken. 'The Day After Tomorrow', 'The Sum Of All Fears' en 'Set Up' trokken alle drie meer dan een half miljoen kijkers. 'The League of Extraordinary Gentlemen' had in januari primetime het hoogste zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 - 49 jaar: 12,8 procent.
RTL 8 haalde met 3,5 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar de hoogste januarimaand sinds de start van de vrouwenzender. Dat is maar liefst 35 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (2,6 procent). De crime-avond op zondag levert hier een flinke bijdrage aan. Het best bekeken programma van afgelopen maand was ‘Crime Scene Investigation op 12 januari met 6,6 procent zenderaandeel (Vrouwen 20 – 49 jaar). Ook de films doen het goed bij de vrouwenzender. In januari werden ‘Daddy Day Care’ (13 januari: 7,8 procent), ‘Schindler’s List’ (14 januari: 6,8 procent) en ‘Changeling’ (29 januari: 5,3 procent) het best bekeken.
RTL Telekids haalt over alle tijdvakken heen een gemiddeld zenderaandeel van 7,8 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar. In het middag-tijdvak op maandag t/m vrijdag is er meer gekeken. Hier is het zenderaandeel naar 5,0 procent gegroeid ten opzichte van vorige maand (3,9 procent). De best bekeken programma’s in januari waren ‘Troetelbeertjes’ op 2 januari en ‘The Adventures of Chuck and Friends’ op 11 januari. Afgelopen maand zijn de Telekids-programma’s ruim 9,2 miljoen keer bekeken via de RTL XL app, de Telekids app en RTLXL.nl. Sinds de oprichting in januari 2013 is de app van de kinderzender 305.349 keer gedownload (bron: Google Play, iTunes. comScore).
Digitale zenders
RTL Crime haalt in januari een bereik van 955.000 kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar haalt de zender een bereik van 448.000 kijkers.
RTL Lounge haalt een bereik van 1.356.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 725.000.
RTL Telekids 24/7 groeit naar 572.000 in de doelgroep 6+ (vorige maand: 569.000). In de core doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender een bereik van 115.000.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.