Het Sinterklaasjournaal bereikt record aantal kijkers op televisie

Het Sinterklaasjournaal bereikt record aantal kijkers op televisie

Geschreven door Pieter Jongsma

Het Sinterklaasjournaal heeft dit jaar zijn beste seizoen ooit beleefd. Het is ongekend populair op televisie en online. De aflevering van gisteren werd wederom door 1 miljoen kijkers bekeken. Van de 13 seizoenen in totaal was dit het best bekeken seizoen.

Van 2001 t/m 2007 lag het aantal kijkers in de doelgroep 3+ op ruim 600.000 kijkers, van 2008 t/m 2012 op ruim 745.000  kijkers. Dit jaar trok Het Sinterklaasjournaal gemiddeld 870.000 kijkers, dat is 60.000 meer kijkers dan het record van 2012. Met dit jaar een absoluut record voor de uitzending van woensdag 13 november en woensdag 4 december, toen keken per aflevering 1 miljoen mensen naar Het Sinterklaasjournaal. Kinderen en hun ouders hebben enorm meegeleefd en vooral genoten van Dieuwertje, Jeroen, Dolores, de Sint en zijn Pieten. De uitzending van gisteren was helaas de laatste in de reeks. Vandaag tijdens Pakjesavond kunnen kijkers nog nagenieten met Het Sinterklaasjournaal Jaaroverzicht om 17.40 uur bij Zapp op Nederland 3.

 

NTR-eindredacteur Ajé Boschhuizen over het succes van Het Sinterklaasjournaal: “Deze fantastische cijfers tonen aan dat de programmamakers meer dan ooit in staat zijn geweest om aan te sluiten bij de springlevende Sinterklaastraditie in Nederland. We zijn er enorm trots op dat de NTR als publieke omroep deze belangrijke verbindende rol  mag spelen.”

 

1,5 miljoen bezoekers online

Het Sinterklaasjournaal scoort niet alleen op televisie ook op internet wist het kinderen te boeien en te amuseren. Gedurende de uitzendingen gingen er gemiddeld 133.000 unieke bezoekers per dag naar de site van Het Sinterklaasjournaal, met uitschieters van zo’n 250.ooo unieke bezoekers.  Bezoekers gingen vooral om een kijkje te nemen op de stoomboot.

Het Sinterklaasjournaal bood de afgelopen weken via www.sinterklaasjournaal.nl de mogelijkheid aan om rechtstreeks contact op te nemen met de stoomboot van Sinterklaas. De bezoekers zagen hoe in het ruim hun cadeautjes werden ingepakt en hoe de Wellespiet vervolgens hun eigen naam erop schreef. De actie is online een groot succes. In het ruim van de stoomboot werden totnutoe meer dan 7,1 miljoen cadeautjes ingepakt. Gedurende de uitzendingen bezochten in totaal 1,5 miljoen bezoekers de site op computer of tablet en 700.000 op hun mobiel. Daarnaast is Het Sinterklaasjournaal in  totaal  zo’n  3 miljoen keer teruggekeken via Uitzending gemist en de eigen site van Het Sinterklaasjournaal