De Mol stuurt aan op botsing met Sanoma
Geschreven door Pieter JongsmaJohn de Mol stuurt steeds sterker aan op een botsing met Sanoma over hun gezamenlijke televisiezender SBS. De televisiemaker vreest dat er een 'onwerkbare situatie' ontstaat, omdat de Finse uitgever niet bereid is om voldoende te investeren in het mediabedrijf.
Dat zegt hij vrijdag in Het Financieele Dagblad. "We lopen tegen een muur aan", aldus de mediamagnaat. Hij doet daarom nogmaals een oproep aan Sanoma om hun belang in SBS te verkopen. Vorige week deed De Mol al een bod van 373 miljoen euro op het Finse deel van het mediabedrijf. "Een zeer genereus bod", vindt hij.
De Mol is voor een derde eigenaar in het bedrijf achter de televisiezenders SBS6, Net5 en Veronica. De rest van het concern is eigendom van Sanoma, dat eveneens een grote tijdschriftentak in Nederland bezit. De uitgever kondigde onlangs aan flink te willen bezuinigen en deed meer dan de helft van zijn titels in de uitverkoop.
In brand
Volgens de Nederlandse televisiemaker heeft SBS jaarlijks een extra investering van twintig miljoen euro nodig voor de programmering. Hij betwijfelt echter of de Finnen dat geld ook kunnen opbrengen vanwege de reorganisatie. "Sanoma staat letterlijk in brand", aldus De Mol. "Het bedrijf staat op zijn grondvesten te schudden."
Sanoma en De Mol kochten SBS in 2011 samen voor meer dan een miljard euro. De financiële malheur bij Sanoma is mede het gevolg van die aankoop. Bij het huidige bod van De Mol is SBS omgerekend 520 miljoen euro waard, wat betekent dat het mediabedrijf in twee jaar tijd in waarde is gehalveerd.
De Finse uitgeverij laat in een reactie aan de ochtendkrant weten 'onplezierig verrast' te zijn door de uitspraken van De Mol. Sanoma wimpelde eerder het bod van de televisiemaker al af. SBS speelt een sleutelrol in de multimediastrategie van Sanoma, aldus de Finnen.
Door: Novum