‘Sanoma is in John de Mols val getrapt’
Geschreven door Pieter JongsmaJohn de Mol heeft er handig gebruik van gemaakt dat Sanoma weinig kennis van tv had toen zij samen SBS overnamen. Dat blijkt volgens de Volkskrant uit een uitgelekt contract tussen Sanoma en De Mols Talpa. In deze ‘Content Agreement’ is bedongen dat wanneer SBS een programma van Talpa bestelt, het niet alleen de verkoopprijs (kosten plus beloning), maar ook een format fee van 6 procent, of bij succes 10 procent, moet betalen. “Heel erg veel“, zegt expert Patty Geneste.
Geneste is eigenaar van tv-distributeur Absolutely Independent. “Bij de meeste producenten in Nederland wordt de format fee juist wegonderhandeld, want ze moeten al blij zijn dat ze dat programma zelf mogen produceren. Meestal begin je bij een nieuw format op 5 procent of lager, als je überhaupt al een fee onderhandeld weet te krijgen.”
Ook het feit dat Talpa bij de verkoop van een tv-show aan het buitenland, die het levenslicht zag bij SBS, maar liefst 87,5 procent van de format fees krijgt en SBS 12,5 procent, vindt Geneste ongelooflijk. “Normaal gesproken is die verdeling fifty-fifty.”
Hoewel Sanoma voor tweederde eigenaar is, heeft John de Mol volgens de krant ‘de touwtjes stevig in handen’. “Afgesproken is dat De Mol het recht heeft om de eerste twee jaar de programmadirecteur van de zenders aan te wijzen.”
Dick Molman, baas van Sanoma, zei destijds ‘gretig’ geweest te zijn en ‘geen specifieke televisiekennis’ te hebben en dat blijkt volgens de Volkskrant nu wel. “Of, zoals een betrokkene zegt: ‘Sanoma is erin getrapt’.”
Sanoma wil niet inhoudelijk reageren. “Wij hechten eraan te benadrukken dat Sanoma en Talpa een constructieve samenwerking hebben. Verder is Hans Edin per direct aangesteld als interim CEO van SBS“, zegt het bedrijf, wiens kopstuk Edin de opvolger is van Georgette Schick, die uit het De Mol-kamp kwam.
En Talpa: “Wij willen niet reageren op een vertrouwelijk document dat in handen van de krant is gekomen.”
© Mediacourant