Nieuwe titels laten RTL groeien in oktober

Nieuwe titels laten RTL groeien in oktober

Geschreven door Pieter Jongsma

RTL Nederland heeft in oktober met de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel bereikt van 36,2 procent (doelgroep: 20 – 49 jaar). Dat is ruim boven oktober 2012, toen dit lag op 33,9 procent.
De PO zakken terug naar 23,8 procent (oktober 2012: 26,7 procent) en de SBS Groep komt uit op 20,4 procent (oktober 2012: 20,8 procent).

Marktleider RTL 4 heeft een hele mooie maand achter de rug, waarin verschillende geheel nieuwe titels succesvol werden ontvangen. Het zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4, Boodschappers 20 - 49 jaar, kwam mede hierdoor uit op 22,5 procent. Dat is 15 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (19,5 procent).
Het best bekeken programma was 'The voice of Holland' met in oktober 2,9 miljoen kijkers (4 oktober) en een zenderaandeel in de core doelgroep van de familiezender van 52,9 procent (25 oktober).

'Geer & Goor: Effe Geen Cent Te Makken' ging begin oktober van start en bereikte met de derde aflevering een voorlopig hoogtepunt van 2,2 miljoen kijkers. Een ander geheel nieuw en succesvol programma is 'SynDROOM', dat 1,9 miljoen kijkers wist te bereiken. ‘Verslaafd!’, eveneens nieuw, trok met de eerste aflevering 1,6 miljoen kijkers. Andere nieuwe prime time titels waren ‘The Taste’, ‘Volgende Week’ en ‘Love Hurts’, goed voor respectievelijk 1,1 miljoen, 1 miljoen en 817.000 kijkers.
Reeds bekende titels die in oktober met een nieuw seizoen van start gingen waren ‘Holland’s Got Talent’ (1,8 miljoen kijkers) en ‘Hotter Than My Daughter’ (1,8 miljoen kijkers). Het laatstgenoemde programma zit hiermee op de woensdagavond op hetzelfde niveau als toen het aansluitend op ‘The voice of Holland’ geprogrammeerd was.

RTL 5 komt uit op een zenderaandeel van 7,9 procent in de doelgroep 20-34 jaar. Het best bekeken programma op de jongerenzender was ‘Expeditie Robinson’ met ruim 1,3 miljoen kijkers (17 oktober) en met een zenderaandeel van 28,8 procent in de doelgroep 20-34 jaar (31 oktober). ‘Holland’s Next Top Model’ beleefde op maandag 21 oktober haar finale, die een zenderaandeel haalde van 12,6 procent. Verder ging een aantal nieuwe titels succesvol van start. ‘Het Zal Me Een Rotzorg Zijn’ behaalde een mooi zenderaandeel van 17,2 procent (31 oktober) en ruim een half miljoen kijkers. Op 28 oktober had ‘Everybody Loves Joey’ een aandeel van 10,2 procent en ‘Roy Donders: Stylist Van Het Zuiden’ haalde vervolgens 8,2 procent (20-34 jaar). ‘So You Think You Can Dance’ is vooral op zondag 13 oktober erg goed bekeken met 17,1 procent, het hoogste zenderaandeel van dit seizoen. De best bekeken film was ‘From Prada To Nada’ op woensdag 16 oktober met 12,2 procent in de core doelgroep.

RTL 7 kwam in oktober uit op een zenderaandeel in de doelgroep (Mannen 20 - 49 jaar) van 6,8 procent. Dat is ruim boven vorige maand (6,3 procent).
De Europa League-wedstrijd Tsjornomorets Odessa - PSV trok het grootste aantal kijkers: 997.000. 'Voetbal International' bereikte het hoogste zenderaandeel in de doelgroep van de mannenzender: 19,1 procent op 28 oktober. ‘Derksen &… Clarence Seedorf’ had in de core doelgroep een zenderaandeel van 11,7 procent. Naast voetbal, floreerden ook andere sportuitzendingen. De wereldtitel in het zwaargewicht (boksen) was goed voor 13,0 procent en de World Grand Prix (darts) scoorde eveneens bovengemiddeld met 8,5 procent (Mannen 20 - 49 jaar). De best bekeken films waren 'Rambo 3' en 'Rambo 4'. Beide films werden uitgezonden op 16 oktober en beide films trokken meer dan een half miljoen kijkers.

RTL 8 haalde in oktober een zenderaandeel van 3,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20-49. Het best bekeken programma was de uitzending van ‘Crime Scene Investigation’ op zondagavond 20 oktober met een aandeel van 6,9 procent, gevolgd door ‘CSI NY’ met een zenderaandeel van 8,1 procent. De best bekeken film bij RTL 8 was ‘Seven Pounds’ in de themaweek “Hollywood Superstars” op dinsdag 8 oktober met een hoog zenderaandeel van 7,7 procent in de doelgroep Vrouwen 20-49.

De uitbreiding van de uitzendtijden van RTL Telekids in het weekend zorgt nog steeds voor mooie resultaten. De weekenddagen halen gemiddeld een zenderaandeel van 10,2 procent. Het gemiddelde zenderaandeel over de verschillende tijdvakken van RTL Telekids is 10,7 procent in de doelgroep 3-8 jaar. Ten opzichte van vorige maand is het maandag t/m vrijdag middag tijdvak enorm gegroeid met een zenderaandeel van 5,3 procent ten opzichte van vorige maand (4,1%). De best bekeken programma’s van RTL Telekids waren ‘Brandweerman Sam’ op donderdag 10 oktober en ‘Chuggington’ op woensdag 30 oktober.

De digitale themakanalen
RTL Crime haalde in oktober een bereik van 817.000 kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20-49 jaar haalde de zender een bereik van 405.000.

RTL Lounge had dezelfde maand een bereik van 1.438.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 731.000, wat hoger is dan dezelfde maand vorig jaar.

RTL Telekids 24/7 haalt een gemiddeld bereik van 507.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3-8 jaar haalt de zender een bereik van 135.000.

Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.