HGT wint opnieuw de zaterdagavond

HGT wint opnieuw de zaterdagavond

Geschreven door Sebastiaan Boers

De strijd om de kijker op de zaterdagavond is opnieuw gewonnen door RTL 4. De commerciële zender wist rond 20.00 uur wederom de meeste kijkers te trekken. Het 50-jarige bestaan van de TROS zorgde wel voor een flinke verschuiving van de kijkcijfers.

Het was Holland's Got Talent (HGT) die de meeste kijkers aan zich wist de binden. Zaterdagavond keken er 1.513.000 mensen naar de talentenshow van RTL 4. Dit aantal komt aardig in de buurt van vorige week. Toen keken er ruim 1.5 miljoen mensen. HGT staat op de eerste plek in de kijkcijfer top 25. Met een marktaandeel van 25,6 % een mooie score voor RTL.

Direct na HGT was het weer tijd voor de spelshow van Paul de Leeuw, Roodkapje. Deze spelshow leverde wat kijkers in. Zaterdagavond keken er 924.000 mensen naar de nieuwste aflevering. Vorige week keker er nog ruim 1 miljoen mensen. Roodkapje staat op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. He bijhorende marktaandeel kwam uit op 15,3 %.

De TROS bestaat 50 jaar. Dat werd groots gevierd door de show 50 jaar in Carré. Maar liefst 1.242.000 mensen keken naar de show van de TROS. Het gouden jubileum staat op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Hiermee scoort de TROS een marktaandeel van 20,8 %.

Na het grote jubileum ging het feestje door. De beste zangers van Nederland feliciteren 50 jaar TROS werd direct na 50 jaar in Carré uitgezonden. Hier keken 1.198.000 mensen naar. Daarmee staat de show op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel is gelijk gebleven en komt daarmee uit op 20,8 %.

Door het 50 jarige bestaan van de TROS zorgde vooral bij SBS 6 voor een flink verlies in kijkcijfers. De nieuwe talentenjacht, Beat It, zag haar kijkcijfer aantal flink inzakken. De show werd bekeken door 656.000 mensen, vorige week lag dit aantal nog op ruim 949.000 mensen. Beat It staat hiermee op de 11e plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel wat SBS hiermee scoort is 11,3 %.

Ook Surprise Surprise moest flink inleveren. De eerste aflevering scoorde boven het miljoen aantal kijkers. Dat aantal wist SBS niet vast te houden. De tweede aflevering moest het doen met slechts 749.000 kijkers. Net als bij Beat It zakte het kijkers aantal omlaag met bijna 300.000. Toch staat Surprise Surprise op de 10e plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS komt uit op 12, 1 %.

Het muziekprogramma van Jeroen van der Boom, De beste liedjes van..., zag haar kijkersaantal juist stijgen. Ruim 508.000 mensen keken naar de muziekshow. Daarmee staat De beste liedjes van... op de 17e plek in de kijkcijfer top 25. Het programma weet ruim 200.000 meer te trekken dan de eerste aflevering. Het marktaandeel hierbij komt uit op 11,3 %.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting kijkonderzoek op haar website publiceert.