RTL 4 voelt NPO 1 dichterbij komen
Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:Het is RTL 4 maar net gelukt om concurrent NPO 1 achter zich te laten. All You Need Is Love (AYNIL) wist iets meer kijkers te trekken dan concurrent Bananasplit. In totaal zagen 1.646.000 mensen de tweede aflevering van AYNIL. Dat aantal ligt iets lager dan een week eerder. Toen keken er in totaal 1.704.000 mensen naar dit liefdesprogramma. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat AYNIL op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarbij uit op 24,2 %.
Niet alleen AYNIL levert kijkers in, ook de comedyserie Aaf en De Grote Improvisatieshow moesten het met minder kijkers doen. Om 20.00 uur stond Aaf op het programma. In totaal keken er 980.000 mensen naar de comedyserie. Dat aantal ligt lager dan een week ervoor. Toen werd Aaf nog bekeken door 1.050.000 kijkers. Met de huidige kijkcijfers staat Aaf op plek 11 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt uit op 15,3 %.
De Grote Improvisatieshow zag haar kijkersaantal ook teruglopen. De tweede aflevering van het nieuwe seizoen werd bekeken door 921.000 mensen. Dat aantal ligt ook iets lager dan een week eerder. Vorige week zaten er nog 979.000 mensen voor de buis om naar dit programma te kijken. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat De Grote Improvisatieshow op plek 12, net na Aaf, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt uit op 14,8 %.
NPO 1 had ook een miljoenenpubliek. Dat begon om 19.00 uur al met het consumentenprogramma Kassa. Dit programma houdt wekelijks een vast aantal kijkers aan zich vast. Zaterdagavond keken er in totaal 1.425.000 mensen naar Kassa. De tweede reguliere aflevering van 2015 is daarmee iets minder bekeken dan een week eerder. Vorige week keken er 1.533.000 mensen naar dit consumentenprogramma van de VARA. Met de huidige kijkcijfers staat Kassa op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 25,9 %.
Direct na het NOS Journaal van 20.00 uur stond een nieuw seizoen Bananasplit met Frans Bauer op het punt van beginnen. De gezichten waren gespannen, kon NPO 1 RTL 4 hierbij verslaan. AYNIL wist net te winnen met 1.646.000 kijkers. Bananasplit moest het doen met 1.544.000 kijkers. Met deze kijkcijfers staat Frans op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 23,3 %.
Ik Vertrek moest alweer ''vertrekken'' van tijdstip. Het realityprogramma van de AVROTROS ging weer naar haar oude uitzendtijd van 21.00 uur. Dit merkte ook de kijker, in totaal keken er 1.319.000 mensen naar dit programma. Dat aantal ligt lager dan een week eerder, toen keken er 1.566.000 mensen (toen nog om 20.20 uur). Met de kijkcijfers van zaterdagavond weet Ik Vertrek op de achtste plek te eindigen in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 19,0 %.
Het nieuwe seizoen van Cojones heeft 844.000 kijkers opgeleverd. Van de 1.319.000 kijkers voor Ik Vertrek zapten veel mensen weg. Het satirische programma van de VARA staat met de kijkcijfers van zaterdagavond op plek 13 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 12,8 %.
Paul's Puber Kookshow, op NPO 3, wat recht tegenover Kassa geprogrammeerd staat, leverde ook flink wat kijkers in. De start van dit nieuwe programma wist vorige week nog 435.000 kijkers te boeien. Zaterdagavond zakte dit terug naar slechts 338.000 kijkers. Hierdoor staat Paul niet in de kijkcijfer top 25. De VARA ziet een marktaandeel binnen komen van 6,2 %.
SBS6 had moeite om zich staande te houden tegenover RTL 4 en NPO 1, toch deed SBS6 een goede poging. Om 19.00 uur wist SBS al 651.000 mensen te laten lachen dankzij ''kijkcijfer koning'' Hans Kraay jr. Toch lachten er vorige week iets meer mensen. Toen zag SBS dat er 676.000 kijkers naar lachen om home videos heben gekeken. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Hans op plek 20 in de kijkcijfer top 25.
Om 20.00 uur zond SBS de film, Puss in Boots, uit. De film met de stem van Antonio Banderas wist 463.000 kijkers te trekken. Helaas voor Puss en Antonio staat deze film niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS komt uit op 7,0 %.
Het nieuwe seizoen van Wie Goed Doet opende met 568.000 kijkers. Het programma van Renate Gerschtanowitz wist te eindigen op plek 24 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor Wie Goed Doet komt uit op 8,7 %.
Alleen Hart van Nederland wist meer kijkers te trekken. Naar het nieuwsprogramma van SBS keken zaterdagavond 823.000 mensen. Daarmee staat Hart van Nederland op plek 15 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS komt uit op 13.5 %.
Naast AYNIL (met 1.646.000 kijkers) bestaat de top drie verder uit, het NOS Journaal van 20.00 uur (met 2.378.000 kijkers) op de eerste plek en uit Studio Sport Eredivisie (met 1.739.000 kijkers) op de tweede plek.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.
Bekijk All You Need Is Love terug via http://tvblik.nl/widget/programma/all-you-need-is-love/