NPO 1 wint kijkers
Geschreven door Sebastiaan BoersHet is NPO 1 gelukt om meer kijkers te trekken dan een week eerder. Om 19.00 uur begon dat met het consumentenprogramma van de VARA, Kassa. Dit werd éénmalig gepresenteerd door Menno Bentveld in verband met een zieke Brecht van Hulten. In totaal keken er 1.451.000 mensen naar Kassa. Dat aantal ligt hoger dan een week eerder, vorige week keken er 1.390.000 mensen. Met de huidige kijkcijfers staat Kassa op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 25,3 %.
Ook Bananasplit wist meer kijkers te trekken dan een week eerder. In totaal keken er zaterdagavond 1.501.000 mensen naar het programma van Frans Bauer. Dat zijn er bijna 200.000 meer dan een week eerder, toen werd Bananasplit bekeken door 1.328.000 mensen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Bananasplit op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit 22,1 %.
Ik Vertrek, het realityprogramma van de AVROTROS, deed het zaterdagavond ook beter dan een week eerder. In totaal keken er 1.521.000 mensen naar dit programma. Vorige week keken er iets minder, namelijk 1.515.000 mensen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Ik Vertrek op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 21,7 %.
Niet alleen Kassa, Bananasplit en Ik Vertrek wisten kijkers te winnen, ook Cojones deed dat. In totaal keken er zaterdagavond 1.100.000 mensen naar dit satirische programma van de VARA. Dat aantal ligt duidelijk hoger dan een week eerder. Vorige week keken er 997.000 mensen, net geen miljoen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Cojones op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 16,7 %.
Paul's Puber Kookshow op NPO 3 wist ook kijkers te winnen. In totaal keken er 374.000 mensen naar dit programma. Dat aantal ligt iets hoger dan een week ervoor, toen keken er 332.000 mensen. Paul staat wederom niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 6,4 %.
Het nieuwe programma Push The Red Button (PTRB), deed het vorige week verrassend goed met 1.116.000 kijkers. Zaterdagavond liep het kijkersaantal iets terug, in totaal keken er 1.008.000 mensen naar het programma met de verborgen camera. Door de kijkcijfers staat PTRB net niet in de top 10, het programma moet het doen met plek 11 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt uit op 15,3 %.
Ondanks de vele kijkers voor NPO 1 wist All You Need Is Love (AYNIL) wel hoger te eindigen in de kijkcijfer top 25. In totaal keken er 1.579.000 mensen naar dit liefdesprogramma van RTL 4. Dat zijn er wel wat minder dan een week eerder. Vorige week keken er nog 1.610.000 mensen naar dit programma. Door de kijkcijfers staat AYNIL op de derde plek, net boven Ik Vertrek, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 23,0 %.
De Grote Improvisatieshow (DGIS) zag de kijkers opnieuw flink inzakken. In totaal keken er 785.000 mensen naar dit programma. Vorige week lag dit aantal nog op 930.000 kijkers. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat DGIS op plek 14 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 13,1 %.
De kijkcijferkoning van SBS6 laat opnieuw van zich horen. Hans Kraaij jr is zaterdagavond weer goed bezig. In totaal keken er 663.000 mensen naar zijn Lachen om home videos. Daarmee is Hans de kijkcijferkoning van de avond voor SBS6. Geen enkel ander programma wist meer kijkers te trekken. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Hans op plek 16 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 11,7 %.
Direct na Hans stond de film Herbie Fully Loaded uit 2005 op het programma. Deze film wist niet mee te komen met NPO 1 en RTL 4. In totaal keken er 403.000 mensen naar deze film met onder andere Lindsay Lohan in de hoofdrol. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 5,9 %.
Wie Goed Doet deed het slecht. In totaal keken er slechts 440.000 kijkers naar dit feelgood programma. Een week eerder keken er nog iets meer, namelijk 482.000 mensen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Wie Goed Doet niet in de kijkcijfer top 25. Het bijbehorende marktaandeel voor SBS6 komt uit op 7,0 %.
Naast AYNIL bestaat de top drie verder uit: het NOS Journaal van 20.00 uur op de eerste plek (2.264.000 kijkers) en uit Studio Sport Eredivisie op de tweede plek (1.758.000 kijkers).
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.