Sinterklaasjournaal krijgt fikse boete
Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:Het is nog maar even lente, maar het lijkt alweer de hoogste tijd voor een Sinterklaas-rel. Het Sinterklaasjournaal krijgt een fikse boete opgelegd door het Commissariaat voor de Media. Maar liefst een bedrag van, schrik niet, € 150.000,- willen ze zien van de NTR.
De reden waarom het Commissariaat de boete oplegt is vanwege het inpakpapier. Dat zou te vaak in beeld zijn gebracht tijdens de uitzendingen op NPO 3. In het AD zegt algemeen directeur, Paul Römer, dat hij zich niet neer legt bij deze uitspraak.
De reden waarom het Commissariaat het zo zwaar laat afwegen is in verband met de kinderen. De doelgroep wordt continu geconfronteerd met deze wijze van reclame maken. Het bewuste inpakpapier heeft volgens Römer nooit in de winkels gelegen, dus van (sluik) reclame lijkt geen sprake.
Ook de TROS heeft een boete opgelegd gekregen. In 2012 zag de omroep een boete binnen komen van € 108.000,- om het programma het Sprookjesboomfeest. In het programma werd reclame gemaakt voor attractiepark de Efteling en dat mag natuurlijk niet.
Of en wie de boete voor de NTR gaat betalen is nog niet duidelijk. Wie weet doet de omroep een beroep op de goedheiligman zelf. Een rel is Sinterklaas zelf al wel gewend op zijn tijd. Zo kwam vorig jaar de zwarte Pieten discussie tot een hoogtepunt.
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen: bekijk hier het Sinterklaasjournaal van 2014 terug via TV Blik!