De kwis verslaat The Voice Kids
Geschreven door Sebastiaan BoersNPO 1 start zaterdagavond om 19.00 uur weer met een miljoen kijkers. Naar het consumentenprogramma, Kassa, keken in totaal 1.303.000 kijkers. Dat zijn er meer dan een week eerder, toen keken er 1.267.000 mensen naar Kassa. Door de kijkcijfers van zaterdagavond staat Kassa op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 25,8 %.
De kwis wist zaterdagavond te winnen van The Voice Kids (RTL 4). Zaterdagavond keken er 1.598.000 naar De kwis, met als gast Jan Kooijman. Een week eerder, toen op zondagavond i.v.m. voetbal, keken er op zondagavond 1.299.000 mensen naar De kwis. Met de kijkcijfers van zaterdagavond wint De kwis het van The Voice Kids en komt het programma uit op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 23,0 %.
Direct na De kwis stond een nieuwe aflevering van Schaep Ahoy geprogrammeerd. Naar de derde aflevering van deze comedyserie keken 1.333.000 mensen. De tweede aflevering, twee weken geleden, werd iets beter bekeken, namelijk door 1.363.000 mensen. Met de huidige kijkcijfers staat Schaep Ahoy op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de KRO komt uit op 19,4 %.
Dat ding van tante Es werd zaterdagavond ook beter bekeken. In totaal keken er zaterdagavond 868.000 mensen naar deze talkshow. Een week eerder, toen op de zondagavond net als De kwis, keken er 702.000 mensen. Door de kijkcijfers van zaterdagavond staat tante Es op de tiende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NTR komt uit op 13,3 %.
RTL 4 ziet haar kijkcijfers wel stijgen, maar zullen daar niet enorm van staan te juichen. In totaal keken er 1.431.000 mensen naar The Voice Kids. Dat zijn meer kijkers dan een week eerder, toen keken er 1.274.000 mensen. Met deze kijkcijfers wint The Voice Kids het net niet van De kwis (NPO 1), maar komt uit op de vierde plek in de kijkcijfer top 25, net achter De kwis. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 21,0 %.
De talkshow van Gordon wint het wel van de talkshow van tante Es. In totaal keken er zaterdagavond 921.000 mensen naar Goor Draait Door. Dat zijn er meer dan een week eerder, toen keken er 702.000 mensen naar deze talkshow. Met deze kijkcijfers staat Gordon op de negende plek, net voor tante Es, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 14,4 %.
SBS6 ziet haar kijkcijfers ook stijgen, na de dramatische zaterdagavond van vorige week. Lachen om home video's deden in totaal 707.000 mensen. Anderhalf uur lang kijken naar Hans Kraay jr met zijn home video's, blijkt wel te werken. Een week eerder keken er nog 630.000 mensen naar Hans, een voorzichtig herstel deze week. Met deze kijkcijfers staat Hans op plek 14 en is daarmee opnieuw de kijkcijferkoning voor SBS6. Het marktaandeel wat Hans aan SBS6 bezorgd komt uit op 13,1 %.
Surprise Surprise toont ook een voorzichtig herstel, net als Lachen om home video's. In totaal keken er 554.000 mensen naar het programma van Do en Henny Huisman. Een week eerder keken er slechts 390.000 mensen, een dieptepunt. Nu staan Do en Henny met Surprise Surprise op plek 17 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 8,0 %.
Ook de kijkcijfers voor Wie heeft de leukste stijgen voorzichtig. Zaterdagavond keken er 504.000 mensen naar een soort verlening van het programma van Hans. Een week eerder keken kwamen de kijkcijfers niet hoger als 315.000. Dat leverde het programma toen geen plek op in de kijkcijfer top 25, maar de kijkcijfers van zaterdagavond bezorgt dit programma plek 20 op in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 7,6 %.
Alleen het nieuwsprogramma Hart van Nederland deed het beter dan Surprise Surprise en Wie heeft de leukste. In totaal keken er om 22.30 uur nog 637.000 mensen naar dit nieuwsprogramma. Daarmee komt Hart van Nederland uit op plek 15. SBS6 ziet dankzij Hart van Nederland een marktaandeel binnenkomen van 10,0 %.
Naast De kwis, met 1.598.000 kijkers, op de derde plek, bestaat de top drie verder uit het NOS Journaal van 20.00 uur, met 2.143.000 kijkers, op de eerste plek en uit Studio Sport Eredivisie, met 1.903.000 kijkers, op de tweede plek.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stiching Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.