Veel verlies op de zondagavond
Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:Eerste Paasdag is een zondag waarin de kijker niet massaal televisie gekeken heeft. Dat blijkt wel uit de kijkcijfers voor RTL 4, RTL 5 en SBS6. De drie commerciële zenders verloren (veel) kijkers. Niet alleen de commerciële zenders zagen hun kijkcijfers teruglopen, ook bij NPO 3 liepen de kijkcijfers fors terug.
Rond 20.00 uur was het Linda de Mol die weer boven de 2 miljoen kijkers wist te scoren met Miljoenenjacht. In totaal keken er 2.159.000 kijkers naar deze spannende quiz. Deze 2.159.000 kijkers zagen hoe de finalist zijn koffer liet vallen. Een week eerder lag dit aantal nog op 2.543.000 kijkers. Door deze kijkcijfers staat Miljoenenjacht op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 32,3 %.
Ook de Familie Kruys moest het met minder kijkers doen. De eerste aflevering werd door 2.466.000 kijkers bekeken. Zondagavond keken er net geen 2 miljoen, 1.914.000 kijkers naar aflevering twee. Met deze kijkcijfers staat Linda de Mol met deze comedyserie op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 27,1 %.
De documentaire van Marco Borsato leverde ook kijkers in. In totaal keken er rond 22.30 uur 995.000 kijkers naar de documentaire van de zanger. De eerste aflevering van een week eerder werd nog bekeken door 1.207.000 kijkers. Met de huidige kijkcijfers staat Marco op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 20,3 %.
Bij NPO 1 ging een nieuw seizoen van de Reünie van start. De eerste aflevering met Patrick Lodiers, als presentator, werd bekeken door 1.164.000 kijkers. Met deze kijkcijfers staat de Reünie op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. De KRO ziet daarmee een marktaandeel binnen komen van 17,2 %.
Direct na de Reünie stond een nieuwe aflevering van de TV Show geprogrammeerd. In totaal keken er 1.442.000 mensen naar de show met Ivo Niehe, als presentator. Dat zijn meer kijkers dan een week eerder, toen werd het programma van Ivo bekeken door 1.152.000 mensen. Met de huidige kijkcijfers komt Ivo uit op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 20,2 %.
NPO 3 zag een forse daling in kijkcijfers. De tweede aflevering van Smeris leverde flink wat kijkers in. In totaal keken er rond 20.30 uur 545.000 mensen naar deze misdaadserie. Een week eerder, bij de start van het nieuwe seizoen, keken er nog 821.000 mensen naar deze serie. Met de kijkcijfers van zondagavond staat Smeris op plek 14 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor BNN komt uit op 8,0 %.
De nieuwe comedyshow met Arie Boomsma als presentator leverde ook fors in. De tweede aflevering wist slechts 101.000 kijkers te vermaken. Dat aantal is meer dan gehalveerd. Een week eerder, naar de eerste aflevering van dit nieuwe programma, keken er nog 218.000 mensen. Met deze kijkcijfers staat Arie niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de KRO komt uit op 1,4 %.
In Uitzonderlijk Vervoer ging de Belgische komiek, Philip Geubels op stap met Jochem Myjer. Deze aflevering werd bekeken door 391.000 kijkers. Dat aantal ligt hoger dan een week eerder, toen keken er 289.000 mensen. Met de kijkcijfers van zondagavond staat Philip op plek 22 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor BNN komt daarmee uit op 5,6 %.
The Graham Norton Show ging zondagavond ook weer van start. Direct na Uitzonderlijk Vervoer stond Graham Norton klaar om zijn show te beginnen. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen werd bekeken door 249.000 kijkers. Dat is niet genoeg voor een plek in de kijkcijfer top 25. De VARA ziet een marktaandeel binnenkomen van 4,8 %.
De tweede liveshow van het dansprogramma So You Think You Can Danc (SYTYCD)e leverde ook kijkers in. In totaal keken er slechts 229.000 mensen naar dit dansprogramma. Een week eerder werd de eerste liveshow nog bekeken door 282.000 mensen. Ook deze week staat dit programma niet in de kijkcijfer top 25. Wel is SYTYCD het best scorende programma van de zondagavond voor RTL 5. Het marktaandeel komt uit op 3,4 %.
SBS6 ziet haar kijkcijfers ook teruglopen. Een nieuwe aflevering van Wegmisbruikers werd bekeken door 537.000 kijkers. Dat zijn er bijna 300.000 kijkers minder dan een week eerder. Een week eerder keken er nog 810.000 kijkers naar dit programma. Met deze kijkcijfers staat dit programma op plek 15 in de kijkcijfer top 25. SBS6 ziet een marktaandeel binnenkomen van 7,8 %.
Ook Gestalkt leverde kijkers in. In totaal keken er 703.000 mensen naar een nieuwe aflevering van dit programma. Een week eerder keken er iets meer mensen, namelijk 728.000. Met de kijkcijfers van zondagavond staat Gestalkt op plek 12 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 9,9 %.
Alleen het nieuwsprogramma Hart van Nederland wist beter te scoren voor SBS6. In totaal keken er 979.000 mensen naar het laatste nieuws van binnen én buitenland. Met deze kijkcijfers staat Hart van Nederland op de negende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt daarmee uit op 14,9 %.
Naast Miljoenenjacht op de derde plek met 2.159.000 kijkers, bestaat de top drie verder uit: Studio Sport Eredivisie met 2.203.000 kijkers op de eerste plek en uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 2.185.000 kijkers op de tweede plek.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.