Recensie: Zeesterren

Recensie: Zeesterren

''Irene Moors is eindelijk weer terug op de buis''

Bekende Nederlanders staan lijnrecht tegenover elkaar. In het nieuwe spelprogramma Zeesterren nemen twee teams het tegen elkaar op. Alles wordt gepresenteerd door Irene Moors. Eindelijk is de presentatrice terug met een eigen televisieprogramma.

De teams, bestaande uit een blauw team en een rood team. Het blauwe team heeft Gerard Joling als teamcaptain. In zijn team zitten Toprak Yalçiner, Danny de Munk, Leotine van Moorsel, Anouk Smulders en Rintje Ritsma.

Het rode team heeft Jamai Loman als teamcaptain. In zijn team zitten Dirk Zeelenberg, Josje Huisman, Victor Reinier, Barbara Barends en Everon Jackson Hooi. Welk team is het best op elkaar ingespeeld? Aan de sterren ligt het zeker niet. In beide teams zitten veel leuke en bekende sterren. Beide teams moeten zich van hun sportiefste kant laten zien.

''Gerard en Jamai zijn goed op elkaar ingespeeld''

In verschillende spellen is het de bedoeling om zo goed mogelijk samen te spelen. De sterren moeten duidelijk nog aan elkaar wennen, maar dit zorgt wel weer voor hilariteit. Vooral tussen Gerard en Jamai is veel positieve spanning. Een nieuw, hilarisch, televisie duo is geboren. Het is aan de teamcaptains ook erg belangrijk om het teamgevoel vast te houden. Nu is dit niet altijd even eenvoudig, blijkt uit de spelletjes die gespeeld worden.

Zeesterren is een nieuw spelprogramma die veel doet denken aan Sterrenslag. Het is vooral opvallend en zeer gedurfd van RTL 4 om Zeesterren op de maandagavond uit te zenden. Het is een spelprogramma voor het hele gezin en zou ook prima passen op de zaterdagavond. Nu begint de week al spectaculair door Zeesterren. Het is totaal iets anders dan normaal op de maandagavond. RTL 4 laat hiermee zien toe te zijn aan verandering.

''Sterren die zich van een compleet andere kant laten zien''

Het is ook mooi om te zien hoe de sterren zich uitsloven. Spelprogramma's met BN-ers zijn er al genoeg, zoals De Slimste Mens. Dat is ook leuk om te volgen, maar daar gebeuren geen spectaculaire dingen. Bij Zeesterren is dat compleet anders. De sterren werken zichzelf letterlijk in het zweet onder het toezien oog van de kijker. De sterren hadden het ook slechter kunnen treffen.

De omgeving waar Zeesterren is opgenomen is prachtig. Aan de locatie ligt het zeker niet. Zeesterren wordt opgenomen in Turkije. Dat is een locatie waar de sterren bijzonder blij mee mogen zijn. Een spelletje spelen in de brandende zon in Turkije, het had slechter gekund. De sterren voelen zich er helemaal thuis, dat is goed te merken aan iedereen die meespeelt.

De spellen die gespeeld worden zijn soms onduidelijk. Er heerst een lichte chaos bij het uitleggen ervan. Daar had Irene misschien iets meer in mogen doen. Wel is Irene de geschikte presentatrice voor Zeesterren. Maar misschien mist Zeesterren nog een andere presentator. Zeesterren zou ook prima geschikt zijn voor Carlo Boszhard. Het had een prima comeback kunnen worden voor het bekende televisie duo.

''De jury zou wat meer jury mogen zijn''

Zeesterren zonder een ''deskundige'' jury kan natuurlijk niet. Niemand minder dan Maik de Boer en Mari van de Ven moeten zien of alles eerlijk en goed gespeeld wordt. Dit opmerkelijke duo kent elkaar door en door. Maar toch laten ze weinig van zich horen in de eerste spellen. De twee M&M's vallen wel op met hun bijzondere waterscooter. Maar verder op in het spel zouden M&M wat meer van zich kunnen laten horen. Een spelprogramma moet beschikken over een goed oplettende jury die daadkrachtig en gezag uitstraalt.

Het is een hysterisch nieuw spelprogramma van RTL 4. Een spelprogramma wat compleet anders is dan andere spelprogramma's. Of het echt geschikt is voor RTL 4 is nog maar even de vraag. De gezelligheid straalt er wel enorm goed vanaf. De sfeer komt goed over bij de kijker, maar blijft de kijker dit ook leuk vinden de komende weken? In ieder geval is het een spelprogramma waarin een hoop gebeurd. De sterren zitten niet vaak stil en zijn de hele tijd vol in actie.

In het begin lijkt de teamspirit ver te zoeken, maar langzaam maar zeker komt de teamspirit duidelijk naar voren. Steeds meer groeien de teamleden naar elkaar toe. Het is heel belangrijk om een eenheid te vormen met het team. Dat dit niet altijd even makkelijk is, is goed te merken. Het ene moment zijn de sterren scherper dan ooit en een volgend moment laten ze elkaar vallen.

Al met al is Zeesterren een leuk en hip nieuw spelprogramma. Ook is het soms (te) druk en hysterisch. Soms is het niet altijd even duidelijk hoe een spel precies werkt. Ook de jury had wel iets deskundiger mogen optreden. Maar het is de eerste aflevering, dus wie weet worden de andere afleveringen wel beter. Na de uitzending van maandagavond zullen er nog drie afleveringen te zien zijn van Zeesterren.

''Zeesterren is een verrassend nieuw spelprogramma dat een ruim voldoende krijgt''

Als Zeesterren een cijfer zou moeten krijgen dan zou het nu uitkomen op een dik verdiende zeven. Ruim voldoende, maar met ruimte om zich nog verder te ontwikkelen. Aan de inzet van Irene, Gerard en Jamai ligt het zeker niet. Deze drie zijn goed gekozen sterren voor dit nieuwe spelprogramma. Daar heeft RTL 4 goed over nagedacht. Daarom krijgt Zeesterren voor alle punten op dit moment een zeven.

Dit is meteen de eerste recensie van 2016. Ook dit jaar zal de recensent van Showbizznetwork, Sebastiaan, doorgaan met het schrijven van recensies over (nieuwe) televisie programma's. Zeesterren heeft de eer gekregen om als eerste nieuwe programma een recensie te krijgen. Een spelprogramma zoals deze is iets wat prima past bij RTL 4, alleen misschien in de toekomst op een andere dag, zoals een zaterdagavond. Toch is het erg gewaagd om Zeesterren juist op de maandagavond uit te zenden.

Zeesterren is iedere maandagavond om 20.30 uur te zien bij RTL 4.