Recensie: De Vreemde Eend

Recensie: De Vreemde Eend

''Irene Moors zelf ook een vreemde eend?!''

SBS6 zond zaterdagavond een nieuw spelprogramma uit. Dit spelprogramma heeft als titel De Vreemde Eend. Kersvers SBS6 gezicht Irene Moors had de eer om dit programma te presenteren. Een bijzonder en vooral vrolijk spelprogramma wat prima past op de zaterdagavond van SBS6. Alles draait om vooroordelen, mensenkennis en lichaamstaal. Een mening heeft iedereen vrij snel klaar liggen, maar is deze mening ook te onderbouwen?

Iedere week spelen Gerard Joling en Jeroen van der Boom samen in een team. Deze twee Toppers zijn erg aan elkaar gewaagd. Het is nog niet eenvoudig om dezelfde mening te vormen. Dat maakt De Vreemde Eend juist ook weer leuk om naar te kijken. Naast Gerard en Jeroen is er iedere week een gastteam. Dit gastteam moet het opnemen tegen beide Toppers.

Eindelijk is Irene Moors weer op televisie te zien. Haar laatste programma was voor RTL 4. Hier presenteerde ze het spelprogramma Zeesterren. Dit spelprogramma leverde na een paar weken veel kijkers in. Daarna kwam het nieuws naar buiten dat Irene een overstap ging maken van RTL naar SBS. Nu is het vooral vreemd om Irene bij SBS6 te zien. Het lijkt wel alsof Irene zelf ''De Vreemde Eend'' is bij de commerciële zender.

Voor de kijker zal het ook wennen zijn om Irene te zien schitteren bij SBS6. Toch past ze prima in De Vreemde Eend. Zij legt het spelprogramma prima uit aan de kijker en aan de beide teams. Alles draait om vier personen die allemaal iets goed kunnen of iets zijn. Dit kan van alles zijn, zoals kunstenaar, rioolmedewerker of een fan van Harry Potter. Maar wie is De Vreemde Eend? Wie kan er goed liegen en wie houdt de teams het beste voor de gek?

Uit De Vreemde Eend blijkt maar weer eens hoe snel een oordeel geveld wordt. Iedereen heeft snel een mening klaar liggen. Een vooroordeel is zo gemaakt, maar kan die ook onderbouwd worden? In verschillende rondes mogen beide teams allerlei vragen stellen. Aan de hand van de antwoorden proberen zij uit te vinden wie nu werkelijk De Vreemde Eend is. Dit levert vaak hilarische momenten op bij de kijker.

''Voorzichtige start voor De Vreemde Eend''

De eerste aflevering, zaterdagavond, leverde 660.000 kijkers op. Hieruit blijkt dat De Vreemde Eend een voorzichtige start heeft gemaakt. Concurrentie is er volop voor De Vreemde Eend, maar toch is dit spelprogramma anders dan andere spelprogramma's. De Vreemde Eend is een verrassend en vooral leuk spelprogramma. Dit heeft veel te maken met Irene als presentatrice.

Het is het eerste grote spelprogramma wat Irene voor SBS6 presenteert. Aan het enthousiasme van Irene zal het zeker niet liggen. Irene doet wat zij het beste kan, amusementsprogramma's presenteren. Hiermee heeft SBS6 een goede zet gemaakt. Langzaam veranderd Irene van een vreemde eend in een mooie zwaan. Zij laat zien dat ze prima bij SBS6 past.

Ook is De Vreemde Eend prima te volgen. Het spel wordt meteen duidelijk voor de kijker. De Vreemde Eend is een gezellig programma voor de hele familie. De zaterdagavond van SBS6 start goed met De Vreemde Eend. Een mooi en leuk alternatief voor It Takes 2 of Het beste brein van Nederland. Of De Vreemde Eend ook een succes blijft, hangt vooral af van de kijkcijfers.

''De Vreemde Eend kijkt eerst de kat uit de boom''

Zaterdagavond maakte De Vreemde Eend dus een voorzichtige start. Het lijkt erop alsof De Vreemde Eend eerst de kat uit de boom kijkt. Maar bij RTL zien zij toe hoe Irene zeker 600.000 kijkers aan zich wist te binden. It Takes 2 leverde namelijk weer kijkers in. Gaan de kijkers volgende week weer naar De Vreemde Eend kijken? Levert It Takes 2 dan opnieuw kijkers in? Dat zal de komende weken snel duidelijk worden.

Feit is wel dat Irene prima op haar plek is bij SBS6. De Vreemde Eend is een leuk spelprogramma die prima past bij SBS6. Eindelijk maken zij weer studioprogramma's voor de zaterdagavond. Geen films meer, maar leuke amusementsprogramma's voor het hele gezin. Daar doet SBS6 enorm goed aan. Met een ster als Irene in huis, is Irene alles behalve een vreemde eend.

Welkom terug op televisie Irene!

De Vreemde Eend is iedere zaterdagavond om 20.30 uur te zien bij SBS6.

Bekijk De Vreemde Eend terug via TVblik.