De Mol maakt succesvolle comeback op Vlaamse televisie
Geschreven door Daniël SchalkDe start van het langverwachte vierde seizoen van De Mol, de Vlaamse variant van het AVROTROS-programma Wie is de Mol?, trok maandagavond 942.468 kijkers op de Belgische commerciële televisiezender VIER, onderdeel van SBS Belgium, goed voor 32,9 procent marktaandeel.
De Mol keerde maandagavond na 13 jaar terug op de Vlaamse televisie. De allereerste aflevering van De Mol trok op 6 december 1998 999.400 kijkers op de toenmalige Vlaamse openbare televisieomroep TV1. Naar het eerste seizoen keken gemiddeld 1.127.478 kijkers.
Het tweede seizoen van De Mol trok een stuk meer kijkers, toen keken er namelijk gemiddeld 1.557.589 mensen naar het programma. Het derde seizoen trok iets meer kijkers dan het tweede seizoen. In 2002-2003 keken er gemiddeld 1.571.778 mensen naar het derde seizoen.
De Mol was maandag het derde best bekeken programma op de Vlaamse televisie. De Vlaamse openbare televisieomroep Eén staat bovenaan. Het 7 uur Journaal trok 1.176.294 kijkers (50,1 procent marktaandeel) en Iedereen beroemd trok 1.153.167 kijkers (45,4 procent marktaandeel).
In het vierde seizoen van De Mol trekt de Belgische presentator Gilles de Coster samen met tien onbekende Vlamingen naar Zuid-Amerika. Het doel van de tien kandidaten is om alle opdrachten te doen slagen om zo veel mogelijk geld te verdienen, alleen zit er een verrader in de groep, De Mol.
De kandidaten moeten De Mol zo snel mogelijk zien te ontmaskeren. De kandidaat die dat lukt, wint aan het einde van de reis de volledige geldprijs. In Nederland wordt het spel, dat in Nederland Wie is de Mol? heet, niet gespeeld door onbekende mensen, maar door bekende Nederlanders.
AVROTROS zendt momenteel het zestiende seizoen van Wie is de Mol? uit. Voor het zestiende seizoen zijn onder meer Airen Mylène, Annemieke Schollaardt, Klaas van Kruistum, Marjolein Keuning en Rop Verheijen samen met presentator Art Rooijakkers naar de Dominicaanse Republiek afgereisd.