NPO wint opnieuw in de vooravond

NPO wint opnieuw in de vooravond

Geschreven door Sebastiaan Boers

Wie is de mol? is de grote winnaar van de zaterdagavond. Maar ook de vooravond wordt wekelijks gewonnen door NPO 1. Rond 19.05 uur ontstond er weer een lange rij van 1.300.000 kijkers voor de Kassa van de VARA.

Het consumentenprogramma wint daarmee opnieuw met gemak de vooravond. Vorige week was de rij ook al lang, toen stonden er 1.450.000 mensen in dezelfde rij. Met de rij van zaterdagavond staat Kassa op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 24,2 %. 

RTL 4 wist het zilver te pakken met onder andere Eigen huis en tuin. Het klusprogramma wist in totaal 630.000 mensen te bereiken. Dat zijn er minder dan een week eerder. Vorige week zaten er 727.000 mensen voor de buis voor dit klusprogramma. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Eigen huis en tuin op plek 17 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 14,7 %.

Na het klussen namen Sander en Gaby het stokje maar wat graag over. In totaal keken er 635.000 mensen naar Campinglife. Dat zijn er ook minder dan een week eerder. Vorige week zaterdagavond keken er 733.000 mensen naar Campinglife. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staan Sander en Gaby samen op plek 16 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 12,6 %.

Goud voor de Kassa, zilver voor RTL 4, dus dat is automatisch brons voor SBS6. In totaal keken er 480.000 mensen naar De 20... de start van de zaterdagavond van SBS6. Dat zijn weer eens meer kijkers dan een week eerder. Vorige week zaterdagavond keken er 371.000 mensen. Met de huidige kijkcijfer ziet SBS6 een marktaandeel binnen komen van 11,0 %.

Maar daarna nam de kijkcijferkoning, Jochem van Gelder, weer plek op zijn troon. Hij wist met zijn home video's 598.000 mensen te bereiken. Daarmee dacht Jochem opnieuw de kijkcijferkoning van de zaterdagavond te zijn. Een week eerder nam hij die titel al op zich. Een week geleden keken er namelijk 615.000 mensen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Jochem op plek 20 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 10,5 %.

Hart van Nederland is het gelukt om Jochem te ''onttronen''. Shownieuws wist het succes van Jochem niet te evenaren. In totaal keken er 605.000 mensen naar Hart van Nederland en 547.000 mensen keken naar Shownieuws. Beide SBS6 programma's staan daarmee op de plekken 19 en 21 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 10,4 % voor Hart van Nederland en op 10,6 % voor Shownieuws.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar websites publiceert.

Bekijk Kassa terug via TVblik.