Recensie: De Spa

Recensie: De Spa

Net5 kwam maandagavond met een nieuwe soapserie: De Spa. In De Spa speelt Annette Barlo de hoofdrol. Zij is te zien als Tess, de eigenaresse van De Spa. Wat vrijwel meteen opvalt is dat er geen leader te zien is. Maar die kwam na een paar minuten toch voorbij.

De Spa heeft veel vaste personages, wat ook wel hoort bij een soapserie. Zo spelen onder andere Juvat Westendorp en Beau Schneider een belangrijke rol. Beide acteurs hebben ook in Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) gespeeld.

De Spa is een nieuwe soapserie die niet te vergelijken is met GTST. Dat kan ook nog niet na één aflevering. Maar wel onderscheid De Spa zich met de hoeveelheid naakt. De kijker ziet na één minuut al meer naakte lijven dan in een seizoen van GTST. Het is volkomen logisch dat Net5 deze soapserie pas om half elf uitzend. Dat is een prima zet geweest van de commerciële zender.

In de eerste aflevering komt ook drugs voor. Zo lag er een meisje bewusteloos in bed na een wilde avond in het zwembad. Meteen al één personage die overlijdt. Zou dat werkelijk kunnen? Gelukkig viel het allemaal mee en bleef het desbetreffende personage. Het zou wel raar zijn om na één aflevering meteen al één personage uit de soapserie te halen.

Deze soapserie kijkt wel makkelijk weg. Het is ook heel prettig dat er geen reclameblok tussendoor kwam. Dat zou ook heel gek zijn, aangezien de soap 'slechts' 20 minuten te zien is. Ook is De Spa een toevoeging aan de late avond. Voor iedereen die geen late night talkshow wil zien of Hart van Nederland, kan nu genieten van een soapserie. Maar of er ook een publiek voor is, is nog maar even de vraag.

Aan Annette zal het zeker niet liggen. Meteen wordt duidelijk dat zij de touwtjes in handen heeft. Alles in De Spa draait om haar en om haar familie. Het lijkt erop alsof ze nog niet helemaal klaar is met haar ex-man, die opeens opdook tijdens de opening van De Spa. Ze lijken hiermee wel op een jonge Robert en Laura (GTST). Hoe dat verder zal gaan, zal de komende weken vast en zeker duidelijk worden.

Alles ziet er goed uit. Een soapserie maken is geen gemakkelijke opgave. RTL 4 heeft iedere werkdag goud in handen met GTST. Die soapserie is al meer dan zevenentwintig jaar een begrip op de Nederlandse televisie. Naast GTST waren ook soapseries als Onderweg naar morgen en Goudkust jarenlang een begrip. Maar die laatste twee zijn inmiddels niet meer te zien.

Zal de nieuwste soapserie van Nederland een kans van succes hebben? De Spa heeft alles in huis om een succes te kunnen worden. Al zal de soap wel concurrenten als Pauw en Hart van Nederland tegenover zich hebben staan. Wie weet gaat RTL Late Night merken dat meer mensen naar De Spa kijken dan naar de talkshow. Maar dat hangt natuurlijk weer af van de kijkcijfers.

De Spa zal morgen zeker hét gesprek van de dag kunnen worden. Wie weet wordt de soap zo'n succes, dat het straks iedere werkdag te zien zal zijn. Momenteel is het slechts vier dagen per week te zien. Laten wij niet te vroeg vooruit lopen. Eerst maar eens zien hoe de kijker de soap zal gaan vinden. Zelf ben ik voorzichtig enthousiast. Zo'n succes als GTST zal het niet meteen worden. Maar een vaste groep kijkers zullen De Spa zeker wel gaan vinden!

De Spa is iedere maandag tot en met donderdagavond om 22.30 uur te zien op Net5.