RTL scoort in mei met nieuwe en bekende programma´s en films

RTL scoort in mei met nieuwe en bekende programma´s en films

Geschreven door Pieter Jongsma

RTL Nederland is in de maand mei met het gezamenlijke zenderaandeel van RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 in de doelgroep 20 – 49 jaar gestegen naar 32,9 procent (april 2013: 32,3 procent). Daarmee bleef het de concurrentie ruimschoots voor. De Publieke Omroepen kwamen uit op 27,6 procent (28,6 procent in april) en de SBS Groep bleef op 19,2 procent steken (18,6 procent vorige maand).

 

Marktleider RTL 4 komt in de doelgroep Boodschappers 20 - 49 uit op een zenderaandeel van 18,7 procent. Dat is vanwege het Eurovisie Songfestival en de Champions League-finale weliswaar een kleine daling, maar de familiezender staat nog ruimschoots boven de nummer 2 (Nederland 1 met 15,6 procent) en nummer 3 (SBS6 met 8,4 procent).

‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ wist de hoogste scores te noteren: bijna 2 miljoen kijkers op 13 mei en een zenderaandeel in de core doelgroep van 34,6 procent op 22 mei. ‘X Factor’ bereikte prime time het op een na hoogste zenderaandeel: 30,2 procent op 10 mei (Boodschappers 20 – 49 jaar).

In mei gingen op de zaterdagavond ‘De Jongens Tegen De Meisjes’ en ‘The Comedy Factory’ uit de startblokken met 1,6 miljoen en 1,0 miljoen kijkers. Daarnaast gingen afgelopen maand ook nieuwe reeksen van ‘Jouw Vrouw, Mijn Vrouw VIPs’, ‘Buch in de Bajes II’ en ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ van start, die bovengemiddelde scores wisten te bereiken: respectievelijk 27,5 procent (30 mei), 26,9 procent (30 mei) en 22,7 procent (22 mei). Het laatstgenoemde programma verhuisde van de late vrijdagavond (na ‘The voice of Holland’) naar prime time op woensdag en bewees daar op eigen benen te kunnen staan.

Naast deze zeven titels, waren er nog acht programma’s die (soms veel) meer dan een miljoen kijkers wisten te trekken: ‘Aaf’, ‘Help, M’n Man Is Klusser’, ‘RTL Nieuws’, ‘RTL Boulevard’, ‘Editie NL’, ‘CSI: New York’, ‘Obese’ en ‘Hotter Than My Daughter’.

 

RTL 5 kwam in mei uit op een zenderaandeel van 7,4 procent in de core doelgroep 20 – 34 jaar. Dat is ten opzichte van vorige maand een groei van 28 procent (5,8 procent). De zender maakt een opvallende stijging van 29 procent in de brede doelgroep 20-49 jaar van 4,9 procent in april naar 6,3 procent in mei en streeft hierbij NET 5 en Veronica voorbij. Dit is vooral te danken aan de succesvolle start van een aantal nieuwe programma’s bij de jongerenzender. Zo was ‘Ik Heb HET Nog Nooit Gedaan’ op 13 mei met 700.000 kijkers en 22,3 procent zenderaandeel (20 – 34 jaar) het beste bekeken programma van afgelopen maand. ‘Jokertje’s Jawoord’ was het op één na best bekeken programma met op 21 mei 618.000 kijkers en 22,0 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. Het nieuwe ‘Lust, Liefde of Laten Lopen’ met Patty Brard haalde op 13 mei een mooi aandeel van 12,5 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar en ‘Killer Karaoke’ ging op 16 mei van start met 10,4 procent. De best bekeken film in de core doelgroep was ‘Thor’ op 3 mei met 15,4 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. In 6+ was ‘Red’ de best bekeken film met 800.000 kijkers.

 

RTL 7 had de beste meimaand sinds de start van de mannenzender in 2005. Er werd een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar bereikt van 8,6 procent, maar liefst 32 procent hoger dan mei 2012 (6,5 procent).

De best bekeken uitzending was de finale van de Europa League tussen Benfica en Chelsea met 1,9 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 38,0 procent (Mannen 20 – 49 jaar). Het was tevens de best bekeken Europa League-wedstrijd sinds de start van het Europese toernooi in 2009. Ook boegbeeld ‘Voetbal International’ gooide weer hoge ogen, met een zenderaandeel van 24,2 procent (Mannen 20 – 49 jaar) op 13 mei.

Naast voetbal wisten ook darts en vechtsport de mannelijke kijker te bekoren. De finale van de Premier League Darts trok 684.000 kijkers, goed voor een zenderaandeel van 13,8 procent in de core doelgroep. Het vechtsportgala Legend had op het hoogtepunt, even voor middernacht, maar liefst 569.000 kijkers. De Naar Jupiler League playoffs keken op 20 mei 424.000 kijkers.

Afgelopen meimaand werden de films van RTL 7 ronduit uitstekend bekeken. ‘Die Hard 4.0’ vestigde zelfs een nieuw record voor de mannenzender met  928.000 kijkers en een zenderaandeel van 20,1 procent in Mannen 20 – 49 jaar.

 

RTL 8 behaalde een zenderaandeel van 3,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 en is daarmee 3 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (3,0 procent). De best bekeken film was ‘Moordwijven’ op 9 mei met 6,2 procent zenderaandeel in de core doelgroep, gevolgd door ‘Seven Years in Tibet’ op 21 mei met 5,4 procent zenderaandeel. De dubbele aflevering van ‘Crime Scene Investigation’ en het daarop volgende ‘CSI: New York’ op zondagavond komen respectievelijk uit op een mooi gemiddelde van 4,5 procent, 7,0 procent en 7,1 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar.

 

RTL Telekids haalde afgelopen maand een gemiddeld zenderaandeel van 9,1 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar over alle tijdvakken heen. Dat is 14 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (8,0 procent). Zowel ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar als vorige maand zit de grootste stijging in het middag-tijdvak op maandag t/m vrijdag, dat deze maand is gegroeid naar gemiddeld 6,1 procent zenderaandeel. De best bekeken programma’s waren ‘Adventures of Chuck and Friends’ op 15 mei en ‘Chuggington’ op 27 mei.

 

Digitale themakanalen

RTL Crime haalde een bereik van 933.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar haalt de zender een bereik van 431.000.

RTL Lounge had een bereik van 1,2 miljoen kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 614.000.

RTL Telekids 24/7 stijgt ten opzichte van vorige maand naar een gemiddeld bereik van 721.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender een bereik van 140.000 wat het dubbele is ten opzichte van vorige maand.

 

 

Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.