Succesvolle investering in digitale beleving voor RTL Nederland

Succesvolle investering in digitale beleving voor RTL Nederland

Geschreven door Pieter Jongsma

RTL Nederland bewijst in het tweede kwartaal van 2013 de toegevoegde waarde van de digitale extensies van programma’s. Met de ‘HNTM Model Contest’ hebben maar liefst 732 meiden tussen de 16 en 24 jaar meer dan 31.000 stemmen verzameld. De contest bood voor het eerst de kans om online te strijden voor de laatste plek in het bekende RTL 5-programma. De wedstrijd-app is 10.732 keer gedownload en de wedstrijd is 6,7 miljoen keer bekeken via Facebook. Arno Otto, managing director RTL Digital Media: “We hebben afgelopen kwartaal niet alleen bij RTL 5 geïnvesteerd in de digitale beleving, ook bij RTL 4 hebben we succesvolle stappen gezet. We hebben met ‘X Factor’ en ‘Weet Ik Veel’ de consument een actieve rol gegeven.

Uit de cijfers kunnen we opmaken dat er met enthousiasme op is gereageerd en dat we met deze twee formats echt meerwaarde hebben gecreëerd.” ‘X Factor’ pakte uit met een 360 graden camera waarmee de kijker zelf de regie in handen had, met 18.000 unieke videoviews, en een livestream met presentatie door Ferry Doedens, met wekelijks 15 tot 20 duizend unieke videoviews. ‘Weet Ik Veel’ activeerde in april en mei elke zaterdag meer dan 300.000 kijkers die meespeelden via de speciale app. In totaal is de app meer dan 1 miljoen keer gedownload. Otto: “De investering in second screen beleving rond programma’s heeft er mede toe geleid dat we in de eerste helft van 2013 een ruime verdubbeling zien in het totale bereik van het RTL domein via mobiel. In de eerste helft van 2012 was dat nog 21%. Nu meten we al 46% en ik verwacht dat die groei het komende half jaar doorzet.”

VOD groeit

Het bezoek aan het video-on-demand platform RTL XL is 20% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De video weersverwachtingen van Buienradar.nl, gelanceerd door het nieuwe RTL Weer & Verkeer team, presteren uitzonderlijk goed en staan in de top 5 van best bekeken RTL-programma’s online met 565.000 videoviews in juni. RTL blijft investeren in video-on-demand. Otto: “We gaan met name uitbreiden op aanbod dat niet op zender is geweest - series, films, alles wat we aan rechten kunnen verwerven. Naast de gratis en betaalde optie, denken we aan een abonnementsvorm waarmee kijkers altijd en overal toegang krijgen tot exclusieve video content.”

De zomer door

Deze zomer wordt Nederland digitaal getrakteerd. Dankzij Zomerradar weten zonaanbidders nu altijd waar de zon schijnt. Sinds de lancering op 21 juni trekt het zomerplatform 700.000 unieke bezoekers met 1,2 miljoen pageviews. Ook publiekslieveling ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ gaat online onverminderd door met ‘GTST: Spring Levend’. Otto: “We maken nooit zomaar digitale extensies. Het moet relevant zijn voor de doelgroep. Voor de fans van GTST is de zomerstop een breuk in hun dagelijkse behoefte. Dat gat vullen we ook dit jaar met een exclusief en uniek product, waar ze actief aan kunnen meedoen. Zo voelen ze zich nog meer verbonden met hun favoriete soap. Zomerradar is vanuit eenzelfde gedachte ontwikkeld. Nederlanders laten geen kans voorbij gaan om van de zon te genieten, dus maken we het ze gemakkelijk om de zonnigste plekken van Nederland op te zoeken. Na de zomer zetten we door met onder andere ‘Expeditie Robinson’ en ‘The voice of Holland’.”

Awards

Afgelopen kwartaal werd RTL Nederland beloond met diverse awards. RTL Nederland werd bekroond als Cross Media Exploitant van het Jaar. Het transmedia concept ‘GTST: Wie is Tim?’ won een zilveren SpinAward in de categorie crossmedia, een AMMA award voor Beste Interactieve Strategie, een Cross Media Award voor Case van het Jaar en als kers op de taart een gouden Esprix award in de categorie Dienstverlening Non-commercial. RTL Nieuws wist de Dutch Interactive Award te verzilveren voor het RTLZ beursspel. Tour du Sofa ontving een zilveren SpinAward in drie categorieën: crossmedia, game en interactieve tv & online video.