Juli 2013 recordmaand voor RTL 7 en RTL 8

Juli 2013 recordmaand voor RTL 7 en RTL 8

Geschreven door Pieter Jongsma

RTL Nederland heeft met de zenders een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 jaar bereikt van 30,4 procent. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van juli 2012 (28,8 procent). Met name RTL 7 en RTL 8 hadden een zeer goede maand, de mannenzender scoorde zelfs het hoogste maandcijfer ooit.
De Publieke Omroepen komen uit op 23,7 procent (29,1 procent in juli 2012) en de SBS Groep op 21,2 procent (20,8 procent vorig jaar).

Marktleider RTL 4 kwam in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 uit op een zenderaandeel van 14,3 procent (juli 2012: 14,8 procent), terwijl concurrenten Nederland 1 en SBS6 daalden naar respectievelijk 12,8 procent (juli 2012: 18,5 procent) en 8,1 procent (juli 2012: 8,7 procent).

De cliffhanger van ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ zorgde voor records: in absolute aantallen 6+ was het met 1,8 miljoen kijkers de best bekeken cliffhanger sinds 2002 en in zenderaandeel was het met 47,9 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar) de hoogste score met de seizoensafsluiter sinds 1997. Ook was het de best bekeken uitzending van alle tv-zenders in Nederland in juli in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar. De nummer 2 van dit lijstje was de finale van ‘X Factor’, met 30,7 procent zenderaandeel in de core doelgroep van RTL 4 (primetime).
Verder waren er bovengemiddelde scores van ‘RTL Nieuws’, ‘RTL Boulevard’, ’16 Kids And Counting’, ‘Mijn Huis Vol Dieren’, ‘CSI: New York’, ‘Unforgettable’, ‘Bonje Met De Buren’, ‘Buch in de Bajes’ en ‘Het Beste Van Got Talent Worldwide’.

RTL 5 behaalde in juli een zenderaandeel van 6,6 procent in de doelgroep 20 – 34  jaar en is hiermee 6 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (6,2 procent). Tijdens de zonovergoten maand werd er bij de jongerenzender vooral goed naar de films gekeken. Zo haalde ‘Costa’ op 31 juli een hele mooie 18,0 procent en ‘Switch’ op 24 juli maar liefst 18,4 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. De Amerikaanse versie van ‘Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan’ behaalde op 8 juli in de core doelgroep de hoogste score tot nu toe met een zenderaandeel van 13,3 procent (20 – 34 jaar).

RTL 7 had in juli de beste maand sinds de start van de mannenzender in augustus 2005. Het zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar kwam uit op 9,6 procent en breekt hiermee alle records. Het is 32 procent hoger dan juli 2012 (7,3 procent) en RTL 7 is hiermee in de eigen doelgroep de derde zender van Nederland. De vorige piek was in juni 2011, toen 9,1 procent werd behaald.
‘Tour du Jour’ had gemiddeld een zenderaandeel in de core doelgroep van 13,0 procent. De dagelijkse wielrentalkshow klom op 12 juli zelfs naar de 20,8 procent.
Het hoogste zenderaandeel werd bereikt met de start van het nieuwe seizoen van ‘Voetbal International’. Op 29 juli leverde dat 21,4 procent op (Mannen 20 – 49 jaar). Verder scoorden ook de live uitgezonden jubileumwedstrijd van Sjaak Swart (16,4 procent) en Darts World Matchplay (15,0 procent op 25 juli) goed. Het event ‘Fish ‘O’ Mania’ trok op het hoogtepunt van vijf uur live tv overdag 172.000 kijkers.
De best bekeken film (primetime) was ‘Mission Impossible III’ gisteravond met 19,1 procent zenderaandeel in Mannen 20 – 49 jaar.

Met een zenderaandeel van 4,4 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar behaalde RTL 8 afgelopen maand de hoogste maandscore sinds juli 2008. Dat is 13 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (3,9 procent) en 7 procent hoger dan vorige maand (4,1 procent). De best bekeken film was de klassieker ‘Grease’ op 4 juli met 418.000 kijkers 6+ en 10,6 procent zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. Het hoogste zenderaandeel in de core doelgroep werd behaald door ‘Dirty Dancing’ op 29 juli met 11,0 procent. De zondagavond met de crime series blijft de best bekeken avond van de vrouwenzender.

RTL Telekids haalde in juli een gemiddeld zenderaandeel van 7,5 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar over alle tijdvakken heen. Dat is gelijk aan dezelfde maand vorig jaar. De grootste groei zit in het ochtend-tijdvak op zaterdag t/m zondag dat afgelopen maand is gegroeid naar gemiddeld 9,5 procent zenderaandeel. De best bekeken programma’s waren ‘Chuggington’ en ‘Lachen met Jack’ op 5 juli.

Digitale themakanalen
RTL Crime had een bereik van 739.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar haalde de zender een bereik van 311.000.
RTL Lounge behaalde een bereik van 984.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ was dit 542.000.
RTL Telekids 24/7 had een gemiddeld bereik van 677.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 – 8 jaar stijgt de zender naar een bereik van 185.000.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.