2,4 miljoen kijkers voor alternatieve Songfestival-show
Geschreven door Daniël SchalkDe alternatieve Songfestival-show Europe Shine A Light trok zaterdagavond in Nederland bijna 2,4 miljoen kijkers. Er keken 2.370.000 mensen naar de show vanuit Hilversum. Met de hoge kijkcijfers behaalde NPO 1 een marktaandeel van 39,5 procent. Dat blijkt uit de cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
Hoewel er veel mensen keken, komt het niet in de buurt van vorig jaar. De alternatieve Songfestival-show hielt de helft van de kijkers van vorig jaar over. Naar de overwinning van Duncan Laurence keken vorig jaar in Nederland 4,4 mensen, 2 miljoen mensen meer dan er gisteren voor de buis zaten.
Voorafgaand aan Europe Shine A Light blikten verschillende bekende Nederlanders terug op de rijke geschiedenis van het Eurovisie Songfestival. De voorbeschouwing trok 1.709.000 kijkers, goed voor 27,8 procent marktaandeel. Na afloop van Europe Shine A Light keken er nog 1.277.000 mensen naar Op1.