Recensie Jaaroverzicht 2020: De tien beste programma's van 2020

Het einde van 2020 nadert, maar voordat 2021 wordt ingeluid blikt Showbizznetwork.nl terug op het afgelopen jaar. Vandaag blikken wij terug op de tien beste programma’s van 2020 in het Recensie Jaaroverzicht.

Het jaar 2020 zit er alweer bijna op. Een mooi moment om eens stil te staan bij alle nieuwe programma’s van het afgelopen jaar. Want het was wel een bijzonder jaar. Een jaar vol bijzondere, nieuwe televisieprogramma’s. Welke vielen extra op en welke juist totaal niet? In dit jaaroverzicht zet ik de beste tien programma’s van 2020 op een rijtje.

In ieder geval zijn er twee programma’s die buiten de top tien gevallen zijn. Zo is het nieuwe programma van Mary Borsato niet in het jaaroverzicht gekomen. Het was simpelweg een te goedkoop programma. Ik was niet bepaald onder de indruk. Het idee was heel leuk, alleen de uitvoering viel een beetje tegen. Daarnaast viel het programma van Patty Brard en Gordon ook buiten het jaaroverzicht. Dat was ook niet helemaal wat het had moeten zijn.

10. Wie van de drie?

SBS6 heeft iets met oude programma’s terughalen. Zo kwam de zender van John de Mol met het idee om Wie van de drie terug te halen uit het verleden. Met Wendy van Dijk als presentatrice werd het een aardig succes op de zondagavond. Iedere aflevering werd steeds door één miljoen mensen bekeken. Zelf vind ik het een beetje jammer om oude programma’s terug te halen. Het kan soms werken, maar soms moet een programma simpelweg in het verleden blijven.

9. Hard Spel

Bij een spelprogramma word ik altijd meteen vrolijk. Het nieuwe spelprogramma, Hard Spel, leek mij onwijs leuk om te kijken. Richard Groenendijk was de presentator van het ‘nieuwe’ spelprogramma. Maar het leek verdacht veel op Ik Weet Er Alles Van van RTL 4. Maakte het dat minder fijn? Dat niet zo zeer, maar Richard als presentator viel een beetje tegen. Hij is goed in grappen maken, maar in een spelprogramma hoort dat niet echt. Toch komt Hard Spel in het jaaroverzicht, want er zijn nog slechtere programma’s gemaakt.

8. Ondersteboven van Afrika

Een reisprogramma is meestal iets bijzonders. Zo ook het reisprogramma van Waldemar Torenstra. Hij ging op reis om Afrika te ontdekken. Ik moet zeggen dat ik genoten heb van het reisprogramma. Normaal is het altijd afwachten op een reisprogramma goed is of niet. Maar dit keer was ik positief verrast. Het is eigenlijk wachten op een vervolg. Dat zal er in het nieuwe jaar wellicht gaan gebeuren.

7. Foodtruck Gezocht

Een mix tussen Bed and Breakfast en Ik Vertrek. Dat is toch wel een beetje Foodtruck Gezocht. Mensen die hun droom waarmaken. Al gaat dat natuurlijk niet altijd even goed. Zo is het idee om een foodtruck te beginnen één ding. Maar de uitvoering is een tweede. Gelukkig hebben de mensen goede ondersteuning van familie en vrienden. Zij gaan tot het uiterste om hun droom te laten uitkomen. Dat is wel de kracht van Foodtruck Gezocht. Echt een fijn programma om te volgen.

6. Bingo! De 100.000 euro quiz

Net als Hard Spel komt er nog een spelprogramma in het jaaroverzicht voor. Dit keer Bingo! De 100.000 euro quiz. Presentator Jan Versteegh is duidelijk in zijn element. Naast Lingo is hij nu ook het gezicht van Bingo. Ik was een beetje huiverig voor de samenwerking tussen Jan en Martien Meiland. Maar dat viel gelukkig enorm mee. De bijdrage van Martien was heel minimaal. Misschien vind ik Bingo daarom wel zo leuk. Wie zal het zeggen.

5. I Can See Your Voice

Na het enorme succes van The Masked Singer haalde RTL 4 nog een zangformat naar Nederland. Met I Can See Your Voice hoopte RTL op nog een mega succes. Dat viel een beetje tegen, maar een succes werd het wel. Ik heb gekeken met een dubbel gevoel. Aan de ene kant is een muziekprogramma heel erg fijn. Alleen de panelleden vielen soms een beetje tegen. Het was het op sommige momenten nét niet. Alsof er te snel een aantal mensen bij elkaar is gezet. Hier had misschien beter over nagedacht kunnen worden. Dat neemt niet weg dat het een vermakelijk programma is om naar te kijken. Wie weet wordt eraan gewerkt bij het tweede seizoen?

4. Niet Zonder Ons

Een programma met een maatschappelijk thema doet het altijd goed. Niet Zonder Ons met Martine van Os laat mensen zien met een beperking. Er wordt niet gekeken wat niet meer kan, maar wat juist wel kan. Dat vind ik echt een heel mooi idee voor een programma. De mensen werden gevolgd in hun dagelijks leven. Het laat zien dat iedereen wel iets kan betekenen voor de samenleving. Het maakt niet uit wat, als het maar iets is. Een mooi programma met een mooie boodschap.

3. Hoge Bomen

Een verrassend programma op SBS6: Hoge Bomen. Jeroen van der Boom die bekende mensen interviewt aan de hand van muziek. Hoe mooi is dat? Het is echt anders dan andere interview programma’s. Ergens ook heel fijn dat Jeroen deze kans krijgt van SBS. Want hij is toch een beetje ondergesneeuwd door alle RTL-sterren die naar SBS zijn verhuisd. Ik denk dat er een tweede seizoen wel aan zit te komen. Misschien op een andere dag. Dat zou nog een idee zijn.

2. Nieuw Zeer

Een serie met Ilse Warringa erin. Dat is vragen om succes natuurlijk. Ik moet zeggen dat Nieuw Zeer alle verwachtingen waar wist te maken. Na het mega succes van De Luizenmoeder waren de verwachtingen hooggespannen. Het was natuurlijk niet echt vergelijkbaar met De Luizenmoeder. Nieuw Zeer weet prima op eigen benen te staan. Het heeft alles in huis om mij in ieder geval te laten lachen. Ik verwacht dat er wel een tweede seizoen aan zit te komen.

1. Lego Master

Het beste nieuwe programma van 2020 is toch wel Lego Masters. Wat een onwijs leuk programma was dat zeg. Een soort Heel Holland Bakt met legoblokjes. De mooiste creaties kwamen aan bod. De één nog mooier dan de andere. Het zorgde voor een enorm succes voor RTL 4. Lego zelf had er ook profijt van. De verkoop van Lego zat in de lift. Mede door de Coronacrisis ging iedereen met Lego bouwen. Met recht het mooiste programma van 2020. Het is nu wachten op een tweede seizoen. Met een kerstspecial in het geheugen, laat dat vast en zeker niet lang op zich wachten.

Nu is het wachten wat 2021 allemaal in gaat brengen. Komen er weer nieuwe programma’s? Welke programma’s krijgen een positieve recensie? Welke vallen extra op en welke juist niet. Dat is de grote vraag die zeker snel een antwoord krijgt. Nog maar een paar dagen en dan begint het nieuwe jaar.