Recensie: ‘Car Wars mist de charme van Marble Mania’
Geschreven door Daniël SchalkBN’ers hebben al van alles gedaan op televisie: dansen op het ijs, van een duikplank springen, fotograferen, paaldansen en dit voorjaar nog knikkeren. En nu: racen met bestuurbare autootjes. In het nieuwe SBS6-programma Car Wars mogen Herman den Blijker, Jamie Westland, Leontien van Moorsel, Najib Amhali, René Froger en Robert Doornbos van John de Mol met bestuurbare autootjes spelen.
De link met de knikkershow Marble Mania is natuurlijk snel gelegd. Car Wars heeft eigenlijk nóg een kinderlijk spelletje in zich: zoek de verschillen, met Marble Mania. Net als bij Marble Mania heeft SBS6 weer een topcommentator gestrikt. Waar Jack van Gelder de knikkerende BN’ers van commentaar voorziet, doet Ziggo Sport-stem Olav Mol dat bij Car Wars. En let ook op de kleine details. Zo droegen de BN’ers in Marble Mania allemaal een vest met het Marble Mania-logo, nu dragen de kandidaten een shirt met het Car Wars-logo. En zelfs presentator Winston Gerschtanowitz is gerecycled.
Charme
En de verschillen? Car Wars mist helaas de charme van Marble Mania, dat dit voorjaar een onverwacht succes was op SBS6. Er keken elke week ruim een miljoen mensen naar de knikkerende BN’ers. Zelfs tv-criticus Johan Derksen was fan van het programma. Marble Mania had een bepaalde charme: knikkeren is voor iedereen jeugdsentiment en Marble Mania haalde in iedereen het kind in zich naar boven.
Daarnaast leverde met name de knikkerende oud-topsporters heerlijke knullige televisie op. Het fanatisme bij onder andere Wesley Sneijder, Inge de Bruijn en Dennis van der Geest zorgde ervoor dat zelfs ik voor de televisie zat mee te schreeuwen om de knikkers vooruit te juichen. Dan zat ik daar op de bank ‘Rood, rood, rood!’ te roepen naar de televisie. Volslagen idioot natuurlijk. De knulligheid maakte Marble Mania een groot succes, maar radiografisch bestuurbare autootjes zijn helemaal niet knullig.
Het is duidelijk een gevalletje copy-paste. Eigenlijk niks mis mee, want Marble Mania was ten slotte een succes. De vraag is nu alleen: wat laat John de Mol de BN’ers hierna doen? Jojoën? Hinkelen? Of lummelen?