Lingo is 'niet dood te krijgen'

Lingo is 'niet dood te krijgen'

Geschreven door Pieter Jongsma

Lingo is een niet dood te krijgen schlager. Zo omschrijft producent Harry de Winter het woordspelletje, dat vrijdag voor de vijfduizendste keer verschijnt op de Nederlandse televisie. "Als we boter, kaas en eieren over duizend jaar nog kennen en spelen, overleeft Lingo het ook", vertelt De Winter vrijdag in het AD.

De Winter ontdekte het Amerikaanse woordspelletje eind jaren tachtig en bracht het naar Nederland. "Vanaf aflevering een was het een kijkcijfersucces." Volgens de producent is Lingo verslavend. "Bovendien gaat het door alle lagen van de bevolking. Autochtonen en allochtonen leren op een goede manier hun woordenschat te verbreden."

Wat er volgend jaar met Lingo gebeurt, is nog niet duidelijk. De Wereld Draait Door verhuist van Nederland 3 naar Nederland 1 en komt dan op het uitzendtijdstip van het woordspelletje. Naar een nieuw tijdstip voor Lingo, dat tegenwoordig wordt gepresenteerd door Lucile Werner, wordt nog gezocht.

Volgens François Boulangé, die het spelletje acht jaar presenteerde, kan Lingo best naar een commerciële zender. "Ik kijk zelden nog, maar het is er niet op vooruitgegaan. Lucille Werner doet het goed, maar er zijn nu allemaal loterijen aan verboden. Het kan zo naar het commerciële RTL 4."

© Novum