Showbizznetwork weekoverzicht - week 2 - 2015

Showbizznetwork weekoverzicht - week 2 - 2015

Geschreven door Daniël Schalk

Deze week waren Boer Zoekt Vrouw, Hart van Nederland, de Musical Awards en De Loden Leeuw in het nieuws. Dit en nog veel meer ander nieuws lees je in het ‘Showbizznetwork weekoverzicht’ van week 2, de eerste van 2015!

NPO 1 heeft de strijd om de kijker afgelopen zondagavond gewonnen. Yvon Jaspers trok met Boer Zoekt Vrouw 3.733.000 kijkers, goed voor 41,8 procent marktaandeel. RTL4 wist het niet te winnen van Boer Zoekt Vrouw. Moordvrouw trok zondagavond 1.499.000 kijkers, goed voor 17,4 procent marktaandeel. Divorce trok 1.890.000 kijkers, goed voor 21,5 procent marktaandeel.

SBS6 heeft Hart van Nederland en Shownieuws opnieuw een make-over gegeven. De beide SBS6-programma die iedere werkdag op de zender te zien zijn hebben in 2012 ook een make-over gehad waardoor ze afscheid moesten nemen van een aantal vaste gezichten. De nieuwe vormgeving heeft mogelijk te maken met dat SBS6 de concurrentie op de late avond wil aangaan met RTL Late Night en Pauw.

Tijdens de live-uitzending van het AVROTROS-programma Radar zijn dinsdagavond de Loden Leeuwen uitgereikt, de publiekstrofee die Radar elk jaar geeft aan de meest irritante reclames. De Loden Leeuw voor de 'meest irritante BN'er in een reclame' gaat dit jaar naar Tim en Tom Coronel voor hun filmpje voor autoverzekeraar Allsecur.

Rob van Someren is de radiostilte voorbij. Vanaf maandag 12 januari maakt hij het leven weer een stuk vrolijker met zijn Somertijd op Radio 10. Vorig jaar mei verdween de populaire DJ plots met zijn radioshow Somertijd uit de ether. “Het was vooral een onwerkelijke periode voor me. Gelukkig kan ik als geen ander relativeren. En dat heb ik dan ook meer dan genoeg gedaan in die tijd.”, zegt Van Someren.

De TV Krant Filmposter Award 2014, dé publieksprijs voor de mooiste filmposter van het jaar, gaat naar 'The Hunger Games: Mockingjay'. Independent Films is de winnende filmmaatschappij. Het was een nek-aan-nekrace dit jaar tussen de posters van 'The Hunger Games: Mockingjay 'en 'The hobbit: The battle of the five armies'. Uiteindelijk bedroeg het verschil slechts 92 stemmen.

De Nederlander keek in 2014 gemiddeld 200 minuten per dag televisie (3 uur en 20 minuten). Dit is de hoogst gemeten kijktijd sinds het begin van het kijkonderzoek. In 2013 was de kijktijd 195 minuten (3 uur en 15 minuten) per dag. De stijging werd vooral veroorzaakt door twee grote sportevenementen: Het WK voetbal in de zomer en de Olympische winterspelen in februari van 2014.

Moeder, Ik Wil Bij De Revue heeft woensdagavond vijf Musical Awards gewonnen op het Musical Awards Gala. De hoofdrolspelers van de musical, Simone Kleinsma en Jon van Eerd, wonnen beide de Musical Awards voor Beste Hoofdrolspeler. De musical Soldaat van Oranje won de Eventim Publieksprijs voor Beste Musical 2014. De vakjury van de Musical Awards bekroonde Billy Elliot drie maal met een Musical Award.

Radiozender 100% NL heeft donderdag de finalisten bekendgemaakt die kans maken op een 100% NL Award. De 100% NL Awards worden uitgereikt in vier categorieën. Marco Borsato, Nick & Simon en The Common Linnets zijn genomineerd in de categorie Artiest van het Jaar. The Common Linnets zijn ook genomineerd in de categorieën Album van het Jaar en Nieuwkomer van het Jaar.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is met een 7,1 de hoogst gewaardeerde omroep in 2014 en wordt door het publiek gezien als de belangrijkste omroep van Nederland. Dat maakte NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort vandaag bekend op de nieuwjaarsreceptie van de NPO. Met een marktaandeel van 36,4% was de NPO de best bekeken omroep van Nederland.

Remko van Westerloo vertrekt na drie jaar als Directeur Televisie bij SBS Broadcasting. Vanaf februari is Peter Lubbers de nieuwe Directeur Televisie van SBS Broadcasting. Lubbers zal vanaf februari verantwoordelijk zijn voor de programma’s van de tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Peter Lubbers is afkomstig van productiebedrijf Zodiak Media waar hij algemeen directeur was.

Meer in het nieuws was afgelopen week: Paul de Leeuw brengt pubers aan de kook, 24ste Bond-film ‘Spectre’ in de maak, Hoeveel ben je waard? met Viktor Brand terug bij SBS6, Netflix kondigt tweede seizoen Marco Polo en nieuwe Original-series aan en Q-Music-DJ Nicolas Ruis naar Radio 10.

Volg het 'Showbizznetwork weekoverzicht' nu ook op Twitter!