NPO 1 is (te) sterk op maandagavond
Geschreven door Sebastiaan BoersDe maandagavond bij NPO 1 staat als een huis. De kijkcijfers laten dat goed zien. Dat begint al bij het consumentenprogramma van de AVROTROS, Radar. Daar keken maandagavond 1.968.000 mensen naar. Daarmee staat Radar op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 26,5 %.
Het nieuwe seizoen van Droomhuis Gezocht opent sterk. In totaal werd de eerste aflevering bekeken door 2.007.000 mensen. Daarmee scoort dit programma nog beter dan Radar. Door deze kijkcijfers eindigt Droomhuis Gezocht dan ook op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor Omroep Max komt uit op 27,5 %.
Direct na Droomhuis Gezocht stond het nieuwe programma van Anita Witzier geprogrammeerd, Anita Wordt Opgenomen. De eerste aflevering werd bekeken door 1.430.000 mensen. Daarmee scoort ze op de late avond beter dan RTL 4 en SBS6. Door deze kijkcijfers staat dit programma op de zesde plek in de kijkcijfer top 25.
De soap, Goede Tijden Slechte Tijden, deed het ook goed. In totaal keken er maandagavond 1.926.000 kijkers naar de soap van RTL 4. Met deze kijkcijfers staat de soap net niet in de top drie, maar moet het doen met de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 26,7 %.
Rond 22.30 uur wist NPO 1 de meeste kijkers vast te houden (Anita Wordt Opgenomen), merkten ook de concurrenten. RTL Late Night had er duidelijk last van. In totaal werd de talkshow van Humberto Tan bekeken door 892.000 mensen. Daarmee staat Humberto op plek 12 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL Late Night komt uit op 20,5 %.
SBS6 deed het iets beter met Hart van Nederland. Daar keken rond 22.30 uur meer mensen naar dan naar RTL Late Nigth, namelijk 930.000 mensen. Daardoor staat dit nieuwsprogramma op de negende plek in de kijkcijfer top 25. Shownieuws wist ook nog aardig mee te komen. Rond de klok van 23.00 uur stemden nog 769.000 mensen af op dit showbizzprogramma. De marktaandelen voor Hart van Nederland en Shownieuws komen uit op 17,3 % en 18,5%.
RTL 7 wist ook opvallend goed te scoren. In totaal keken er maar liefst 749.000 mensen naar Voetbal International. Dit kan wellicht te maken hebben met de gast van de avond, de kijkcijferkoning van SBS6 Hans Kraay jr. Door deze kijkcijfers eindigt het voetbalprogramma op plek 16 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor Voetbal International komt uit op 10,2 %.
MINDFCK het goochelprogramma deed het maandagavond ook erg goed voor NPO3. Rond 21.30 uur keken er maar liefst 677.000 mensen naar dit programma. Daarmee is dit programma het best scorende programma voor NPO 3. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt dankzij MINDFCK uit op 9,3 %
Naast Droomhuis Gezocht en Radar bestaat de top drie verder nog uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 2.283.000 kijkers. Daarmee staat het nieuwsprogramma op de eerste plek in de kijkcijfer top 25.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.